Orkesteri löytää vapautta barokista

Sinfoniaorkestereiden tehtävä ja olemus on monimuotoistunut, ja samalla barokki ja sen tyylillinen hallitseminen on tullut yhä luonnollisemmaksi osaksi myös sinfoniaorkestereiden toimenkuvaa. Radion sinfoniaorkesteri tuo säännöllisesti barokkiosaajia ja -ohjelmistoa konsertteihinsa, ja lisäksi muusikot pääsevät barokkitunnelmiin kamarimusiikkikonserteisssa. Tänään RSO esittää Rameauta ja Geminiania Fabio Biondin liidatessa. Yksi orkesterin vanhaan musiikkiin ihastuneista muusikoista on viulisti Laura Vikman.

”Kiinnostuin barokin esityskäytännöistä, barokkiviulusta suolikielineen, barokkijousesta ja aikakauden teoksista opiskellessani Kölnissä. Sain kuulla upeita barokkiyhtyeitä ja -orkestereita, joista erityisesti Akademie für Alte Musik Berlinin konsertti jäi mieleen. Hurmaannuin heidän vapaudestaan sekä esityksestä välittyvästä ilosta, huippuosaamisen lisäksi. Meno oli raikasta, jokaiseen fraasiin löytyi eloa ja karakteerejä.

Samoihin aikoihin sain toisen palkinnon Kansainvälisessä J.S.Bach -viulukilpailussa Leipzigissa – ensimmäistä palkintoa ei myönnetty. Kilpailun myötä sain entistä enemmän kipinää alleni ja halusin alkaa syventyä barokkiin. Sibelius-Akatemiaan palattuani otin sivuaineekseni barokkiviulun ja opiskelin Kreeta-Maria Kentalan johdolla vuoden verran.

Radion sinfoniaorkesterissa olemme viimeisen kymmenen vuoden aikana tehneet yhä enenevissä määrin barokkiprojekteja. Olemme saaneet nauttia alan gurujen liidauksesta sekä valmistaneet omia ohjelmiamme kamarimusiikkikonsertteihin.

Barokkikonserttien harjoitusprosessit ovat olleet tavallisia konsertteja vapaampia: jokaisella itsellään on enemmän vetovastuuta, eikä valmista partituuria tai lopullista tulkintaa ole. Monilta orkesterissa löytyy jo barokkijousi kotelosta.

Sinfoniaorkestereissa ei kuitenkaan välttämättä tarvita oikeaa barokkijousta, oikean fraseerauksen ja karakteerien löytäminen on se juttu. Paras lopputulos syntyy luontaisesta muusikkoudesta, hyvällä vaistolla ja maulla eikä niinkään kirjoista ja säännöistä, joita barokin esityskäytännöistäkin on kirjoitettu paljon ja monenlaisia!”

Laura Vikman

Kirjoittaja on Radion sinfoniaorkesterin 2. viulun äänenjohtaja, joka esiintyy myös barokkiviulistina.