Bach-vuosi ja koronakevät Oulun seudulla

Oulunsalo Ensemblen kevät on ollut hiljainen konsertoinnin suhteen koronan aikana. Jollain tavalla oma suunnittelutyöni taiteellisena johtajana on ollut leppoisampaa nyt kun orkesterihommia ei ole voinut tehdä kokoontumisrajoitusten takia. Yhä enemmän korostuu ajatuksissa esim. koululaiskonserttien merkitys, paikalliseen seurakuntaan osittainen integroituminen (koska omaa kuntaa ei enää ole) sekä lähialueen lapsien ja nuorten osallistaminen jollain tavalla mukaan toimintaamme.

Oulunsalo Ensemblen muusikot ovat viime vuosina usein tukeneet Oulun konservatorion alaisuudessa, Oulunsalossa toimivaa nuorta kehittyvää jousiorkesteria, koska sieltä puuttuvat esim. alttoviulut ja sellot. Autamme pikku orkesteria paikkaamalla näiden soittimien ja soittajien puutetta, jotta saamme täysipainoisia esityksiä aikaan ja pienet soittajat kuulevat neliäänistä satsia. Pienetkin korvat tarvitsevat harmoniaa musiikinopiskelumatkallaan. Mitä aiemmin aloitetaan yhtyetyöskentely, sitä parempi. Ja saattaa syntyä yhtyemusiikin nälkä! Pikku yhtye on aiemmin saanut myös soittaa Fibon kanssa muutaman konsertin kouluttavassa yhteistyössä Oulunsalossa ja Oulussa. Mutta onneksi 1600-luvulta löytyy paljon triosonaatteja, jotka ovat oivaa materiaalia pikku yhtyeelle joka sisältää normaalisti viuluja ja kontrabassoja. Toivon mukaan näistä pikkuoppilaista kasvaa tulevaisuuden yhtyeosaajia Oulunsalo Ensemblen riveihin.

Oulunsalo Ensemblen ohjelmistoon barokin aikakaudelta sisältyy yleensä melko paljon J.S. Bachin musiikkia, ja myös viimeisen vuoden aikana se on näkynyt konserttiohjelmissa. Keväällä, kesällä ja syyskaudella soitimme Bachin viulu- ja cembalokonserttoja Haukiputaalla, Oulussa ja Oulunsalossa pienellä kokoonpanolla, sekä Hailuodon musiikkipäivien perinteisessä Barokkimessussa kesän lopulla kantaatteja ja soitinsävellyksiä. Bachin kantaatteja kuultiin edelleen syksyllä Oulunsalon kirkossa kontratenori Paulus Sipilän sekä urkutaiteilija Christian Ahlskogin avustuksella. Joulukuussa esitimme Lauri-Kalle Kallungin johdolla Bachin Jouluoratorion kolme ensimmäistä kantaattia Rovaniemellä sekä Oulun Tuomiokirkossa.

Keväällä 2020 oli tarkoitus tehdä Raimo Paason johdolla Bachin h-mollimessukiertue Oulun hiippakunnan oratoriokuoron kanssa 29.3.-5.4. samalla juhlistaen Pohjoisen hiippakunnan 170-vuotisjuhlaa. Jouduimme siirtämään kiertueen koronarajoitusten takia lokakuulle 2020. Konserttipaikkakunnat tällöin ovat Kuopio, Haapajärvi, Kemi, Kuusamo ja Oulu. Viimeaikaiset uutiset kuorolaulun ja koronan tiimoilta herättävät kyllä kieltämättä pientä huolta, miten käy syksyksi siirretylle kiertueelle. Mutta menemme päivä kerrallaan eteenpäin. Pyhäinpäivänä soitamme myös Oulun Tuomiokirkossa Mozartin Requiemin Tuomiokirkon Kamarikuoron kanssa, jos hyvin käy.

Tuleva kesä on myös erilainen Oulunsalo Ensemblen esiintymisen kannalta Hailuodon musiikkipäivillä, koska normikonsertteja ei voi tehdä. Näillä näkymin Musiikkipäivien Barokkimessu esitetään suorastriimauksena Hailuodon kirkosta Ilmari Mäenpään kehittämän virtuaalikirkkopalvelun välityksellä. Yhtenä solistina messussa esiintyy Oulun oma satakieli, sopraano Virve Karen. Muut konserttimme nauhoitetaan etukäteen ja esitetään yhtyeemme YouTube -kanavalla alkuperäisten festivaalipäivien aikana 27.7.-2.8. Tämän kesän festivaali on siis verkossa vapaasti katsottavissa kaikille.

Oulunsalo Ensemblen yksi tärkeä arvo on ottaa mukaan hyvään yhtyesoittotaitoon pyrkiviä opiskelijoita, joiden kanssa on mukavaa perehtyä erilaisiin esityskäytäntöihin. Soitamme moderneilla soittimilla, koska opiskelijoilla ei ole juurikaan mahdollisuutta hankkia toistaiseksi periodi-instrumentteja. On haastavaa ja mielenkiintoista miettiä ja testailla, miten saisi barokkijousen ja suolikielien kanssa toimivat jousitukset/fraseeraukset istumaan ns. modernin jousen ja viulun käsittelyssä. (Tätä testailua olenkin tehnyt aivan innoissani siitä asti kun aloin huvikseni perehtymään oman barokkiviulun ja jousen saloihin reilut 30 v. sitten.) Tämä ei kuitenkaan estä erilaisia ns. tyylinmukaisia fraseerauksia, vaikka ihan samoja sävyjä ei tietysti modernilla instrumentilla saa verrattuna suolikielien ja matalan vireen antamiin mahdollisuuksiin. Oulunsalo Ensemblessä soittamisen jälkeen on todennäköisesti aika helppoa siirtyä periodi-instrumentin opetteluun, jos kiinnostus herää yhdessä työskentelyn jälkeen tähän asiaan. Yksi tavoite myös on saada opiskelijat jatkamaan Oulunsalo Ensemblessä opittuja hyviä käytänteitä ja viemään näin mestari-kisälli-perinteelllä hankittuja taitoja kukin tahoillaan eteenpäin.

Olen kuunnellut jonkin verran koronan aikana toisia soittajia lähinnä virtuaalisesti. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän ottaa korviin, jos kuulee liikaa pelkästään jousitusten mukaan musiikkia muotoilevaa soittoa. Ei voi olla yhtä oikeaa tapaa kertoa tarinaa. Nuoret soittajat seuraavat vanhempia soittajia ja heitä kannattaakin kuunnella, mutta oma sointi ja ulosanti täytyy löytää itse. Ensin perehdytään ja opetellaan erilaisia tyylejä, sen jälkeen on työkaluja alkaa musisoimaan itse makuasioista kiistelemättä kenenkään kanssa. Tämä on yksi lempiajatuksiani, kun nuorten kanssa työskentelee: luoda heille tilaisuuksia ja mahdollisuuksia oppia ja sitten antaa musiikin tapahtua. Antaa heidän soida itse ja ihanasti yhdessä.

Sinikka Ala-Leppilampi

Kirjoittaja on vanhaan musiikkiin erikoistunut viulisti ja alttoviulisti, joka toimii mm. Oulunsalo Ensemblen konserttimestarina, Hailuodon Musiikkipäivien taiteellisena johtajana sekä pedagogina Oulun konservatoriosssa. Hän on Suomen vanhan musiikin liiton ja Oulun vanha musiikki ry:n perustajajäsen.