FiBO: Songs of Judith – Koston tuolla puolen
Jacquet de la Guerre – Strozzi – Rameau – Guignon – Bembo – Leonarda – Koskinen – Yokoyama
Hehku-kollektiivi:
Christina Herresthal, mezzosopraano
Claire Moncharmont, harppu
FiBO Players:
Irma Niskanen, viulu
Anne Pekkala, viulu
Johanna Randvere, viola da gamba
Anna-Maaria Oramo, cembalo, mezzosopraano
1600-luvun puolen välin Venetsiassa, oopperan pääkaupungissa, kaksi nuorta säveltäjää eli Barbara Strozzi ja Antonia Bembo aloitti uransa – laulajina, koska se oli heille ainoa mahdollinen reitti. Bembo lähti Ranskaan etsimään uusia mahdollisuuksia, ja hänen ammattielämänsä naisten järjestämissä salongeissa ja konventeissa peilaa kahta toistakin aikalaistaan: Élisabeth Jacquet de la Guerrea, joka tunnettiin hovissa cembalistina, ja Isabella Leonardaa, joka löysi luostarista turvallisen tilan, jossa säveltää maallistakin musiikkia. Nämä neljä uskomattoman monipuolista säveltäjää, joiden elämänkerrat ja vaikutteet kertovat sekä musiikin historiasta että naisten asemasta barokkiajalla, muodostavat tämän konserttiohjelman juonen. Heidän teoksissaan koetaan, miten naisääntä on käytetty himon ja tuskan ilmaisun nostamisessa esteettiseksi nautinnoksi ja miten he joutuivat naistaiteilijoina löytämään oman suhteensa aikansa voyeurismiin. Jacquet de la Guerren Judith-kantaatissa nousee esille toinen vaihtoehto: naisen kosto sortajiaan vastaan. Mutta onko kostokertomus sittenkään vapauttava?
Strozzin, Bembon, Jacquet de la Guerren ja Leonardan teoksia kontekstualisoivat miniatyyrit miessäveltäjiltä Jean-Philippe Rameau ja Jean-Pierre Guignon. Barokkimusiikkia täydentävät kaksi tähän ohjelmaan tilattua teosta: Juha T. Koskisen miniatyyri She who saw things to come kertoo tšekkiläisen mytologian Libuše-noidasta, joka joutui luopumaan vallasta sukupuolensa takia. Teos on luonnos materiaalista Koskisen ja FiBOn seuraavaan yhteiseen projektiin, nyky- ja barokkimusiikkia yhdistävään Earthrise-musiikkiteatteriesitykseen Kansallisoopperan Alminsalissa lokakuussa 2024. Konsertin lopussa kuullaan myös Mioko Yokoyaman Postlude, vastaus Jacquet de la Guerren konsertin avaavaan a-molli-preludiin.
Vapaa pääsy, ohjelma 10 €