EMO Ensemble ja Espoon barokki, joht. Ruut Kiiski
Pyhäinpäivän aattona täyttyy Espoonlahden kirkko toivon ja kaipauksen sävelistä. Espoon barokki ja EMO Ensemble yhdistävät voimansa ensi kerran.
Ruut Kiiskin johtama konsertti ”But Their Name Liveth Evermore…” aloittaa Espoonlahden seurakunnan Soiva Marraskuu -konserttisarjan. Konsertissa esitetään kaksi Suomessa harvemmin kuultua teosta, Ildebrando Pizzettin Requiem (1922) ja Georg Friedrich Händelin Funeral Anthem for Queen Caroline (1737). Pizzettin värikylläinen sielunmessu soljuu tunnelmasta toiseen, dramaattisesta tuomionpäivän julistuksesta pysäyttävän kauniiseen ja pieneen Jumalan karitsa -osaan. Juhlallinen hautajaishymni ”The ways of Zion do mourn” vie kuulijansa vielä 200 vuotta ajassa taaksepäin Westminster Abbeyn goottilaiseen arkkitehtuuriin keskelle kuninkaallisia hautajaisia. Pyhäinpäivä sitoo kuitenkin musiikin vahvasti tähän päivään ja hetkeen, ajan ja ikuisuuden ylittävään toivoon ja kaipaukseen.
Konsertti on osa Soiva Marraskuu -konserttisarjaa