Vanhan musiikin teko 2022 -tunnustuspalkinto on myönnetty cembalisti Annamari Pölhölle. Suomen vanhan musiikin liitto jakoi tunnustuksen Kansainvälisenä vanhan musiikin päivänä 21.3. ja voittajan valitsi toimittaja Reetta Meriläinen kuuden ehdokkaan joukosta. Meriläinen kertoi ehdokkaiden olleen erinomaisia, mikä oli tehnyt valinnasta vaikeaa: ”Jokainen finaaliin päässeistä olisi ansainnut tunnustuksen ilman että laadusta olisi jouduttu tinkimään.”
Perusteluissaan Meriläinen painotti Annamari Pölhön monipuolista toimintaa freelance-muusikkona, pedagogina sekä erilaisten vanhan musiikin toimintamuotojen kehittäjänä. ”Päädyin hartaan pohdinnan jälkeen palkitsemaan henkilön, jonka muusikon ura on alkanut varhain ja monipuolisena. Tämän henkilön intohimo on ollut vanha musiikki ja yhdessä soittaminen. Uraan on kuulunut paitsi omaa musisointia myös runsaasti opettamista sekä vanhan musiikin ja oman instrumentin tutkimista”, Meriläinen mainitsi puheessaan.
”Nyt palkittava henkilö on erinomainen soittaja ja loistava continuo-soittaja, mutta hän on ollut tuomassa Suomeen kulttuuria, jossa ns. säestystehtävissä ei vain soiteta sointuja vaan villiinnytään lisäämään soittoon monenlaista värikästä ja yllättävää. Näin hän on lisännyt vanhan musiikin kiehtovuutta.”
Tärkeänä Meriläinen piti sitä, että Annamari Pölhö ”ei ole käpertynyt oman musisointinsa sisään, vaan on luonut muille mahdollisuuksia päästä soittamaan yhdessä.” Erityisen vaikutuksen Meriläiseen teki idea senioreille suunnatusta barokkipaja-toiminnasta, mitä Pölhö on kuvannut näin:
Keksin siellä (Resonaarissa), että kaikki mummot eivät välttämättä haluakaan soittaa rockia, vaan joku voisikin innostua barokista ja niin syntyi Seniorien barokkipaja, joka ilokseni kasvaa ja kukoistaa, vaikka jouduin siirtämään viestikapulan sen suhteen seuraavalle sukupolvelle Sibelius-Akatemian ainejohtajan työt aloitettuani.
***
Annamari Pölhön ura cembalistina, freelance-muusikkona ja pedagogina on alkanut 1980-luvun puolella. Sen varrelle ovat mahtuneet vuoden 1985 legendaariset Bach-viikot, opinnot Utrechtissa ja tohtorintutkinto Sibelius-Akatemiasta, Suomalaisen barokkiorkesterin eri vaiheet, toiminta pedagogina useissa instituutiossa, lukuisat levytykset, konsertit ja Ylen kantanauhat. Pölhö on todennut itse haluavansa viedä ”barokin ilosanomaa eteenpäin kaikkialle riippumatta käytettävistä soittimista” ja soittajien iästä. Tämä ajatus heijastuu Seniorien barokkipaja-toiminnan lisäksi esimerkiksi siinä, että Pölhö on ollut mukana toteuttamassa lapsille ja nuorille suunnattuja produktioita yhteistyössä Collegium ry:n kanssa. Vuodesta 2019 lähtien Pölhö on vastannut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Vanhan musiikin lehtoraatista ja aineryhmän johtajuudesta. Tässä työssä Annamari Pölhö on pyrkinyt lisäämään yhteistyötä Avoimen yliopiston ja Sibelius-Akatemian vanhan musiikin osaston välillä kehittämällä Barokkiakatemian toimintaa, yhtä väylää vanhan musiikin opiskelemiseen ja soittamiseen.
****
Muina ehdokkaina olivat Arkkityypit-kollektiivi, nokkahuilisti-saksofonisti Eero Saunamäki, Pitäjänmäen kyläkirkon konserttisarja, Vanhassa vara parempi! -festivaali sekä Helsingin renessanssimusiikkijuhla Aurore. Tunnustuspalkinto on myönnetty vuodesta 2017 alkaen ja sen ovat aiemmin saaneet oopperayhdistys Orpheus’ Muses, FiBO Collegium, Kreeta-Maria Kentala, Ensemble Gamut! albumilla UT ja Turun vanhan musiikin seuran videotuotanto.
Linkkejä:
http://svamuli.fi/vanha-musiikki-ei-voi-kapertya-sisaanpain/
https://fibo.fi/info/blogi/muusikkoesittely-annamari-polho/