CONCERTO GROSSO on FiBO Collegium -työryhmän järjestämä mammuttibarokkitapahtuma, jossa mestarit ja kisällit musisoivat yhdessä ja erikseen. Tapahtumapäivä on kolmiosainen: siihen kuuluvat lastenkonsertti, iltakonsertti sekä suuri aulatapahtuma. Concerto Grossoja on toteutettu toistaiseksi kaksi Helsingin Musiikkitalossa, viimeksi marraskuun lopulla. Uudet suunnitelmat ovat jo muhimassa, ja varmaa on, että ainakin Tampere-talossa soi keväällä 2016.
Corellin tiedetään esiintyneen Roomassa jättiorkesterin eli jopa 150 muusikon kanssa. Kenties noissakin konserteissa on soitettu concerto grossoja. Concerto grosso oli yksi barokin ajan tyypillinen sävellysmuoto, johon kuuluu pienen ja suuren kokoonpanon vuorottelu ja vuoropuhelu. Näin sekä Concerto Grosso -tapahtuman konsepti että sen nimi ovat saaneet vaikutteita Rooman tapahtumista 1600-luvulla.
Kuinka syntyikään Concerto Grosso?
Olipa kerran Minski. Ja sitten minä, eli allekirjoittanut. Kerran keikkabussissa ideat alkoivat yhtäkkiä vilistä, eikä enää takapuolikaan pysynyt penkissä. Seuraan liittyi kaveri ja toinen. Tuumattiin, että musiikkia oppii parhaiten musisoimalla ja yhdessä soittamalla. Iloinen ilmapiiri on olennaista, jolloin päästään nauttimaan musiikin svengistä ja oppi barokin tyylikysymyksistä tulee sivutuotteena uusille soittajille. Erilaisia aiempia kokemuksia yhdistäen haaveiltiin jonkinlaisesta musikaalisletkeästä ja toisenlaisesta koulutussysteemistä. Tuolloin eli vuoden 2008 lopussa taisi syntyä myös FiBO Collegium.
Olipa kerran kehityshankeapuraha. Ja toisaalla keskieurooppalaisen managerin ajatus jättibarokkiorkesterista Corellin tyyliin. Ja oli FiBO Collegium, joka oli toteuttanut pikkuisia ja isoja koulutusprojekteja eri musiikkiopistojen kanssa. Ja sitten Minski ja minä seisoimme työpöydän ääressä ja kirjasimme haaveet ja laitoimme ne järjestykseen tiedossa olevat resurssit huomioiden. Ja niin syntyi suunnitelma Concerto Grossosta nro I, jossa Musiikkitalo auloja myöten täytettäisiin yhdessä ja erikseen soittavista aikuisista ja lapsista. Kokeilematta ei voinut tietää, kuinka kävisi, mutta palaset loksahtelivat uusille paikoille ja löytyi sopivia kumppaneita – ja epäilijöitäkin toki, kuten asiaan kuuluu. Vuonna 2012 ensimmäisessä Concerto Grossossa, lisänimeltään Suuri soitto, oli 350 esiintyjää. Innostunut tunnelma oli käsin kosketeltava, ja vaikkei kaikki mennytkään täydellisesti, oli elämys erityinen: pienet purot yhtyivät suureksi yhteiseksi, ainutlaatuiseksi kokemukseksi.
Kun ensimmäinen Grosso oli soitettu, tiedettiin, että seuraava Grosso olisi Suuri sirkus. Tiedettiin myös, että valtaisaa projektia ei voi järjestää vuosittain ennen kuin rahoitusta saataisiin laajemmalle tuotantotyöryhmälle, joten Musiikkitalon Konserttisali varattiin kahden vuoden päähän. Ja tiedettiin, että menossa mukana olisi huikea työryhmä, FiBO Collegium, jonka erityisyys piilee jäsenten erilaisissa ja toisiaan täydentävissä osaamisalueissa.
Yhtä suurta sirkusta
Historian toisen Concerto Grosson teemaksi valittiin siis sirkus, mutta tarkoituksena ei ollut matkia perinteistä sirkusta vaan luoda omanlainen sirkus. Kautta historian on maailman eri kolkissa esitetty monenmoista viihdyttävää temppuilua milloin sirkukseksi, milloin joksikin muuksi kutsuttuna. Uusin nykysirkus tarjoaa pitkälle vietyä taiteen ja taituruuden vuoropuhelua. FiBO Collegiumin Concerto Grosso 2014 oli musiikillinen sirkus, jonka riemujuhlaan osallistuivat niin aikuiset kuin lapset monista erilaisista lähtökohdista. FiBO Collegiumin sirkuksen henki löytyi keskiajan kiertävien trubaduurien ja jonglöörien viihdytysroolista tai renessanssin markkinahumusta ja yhteisöllisyydestä.
Concerto Grosso 2014 toteutettiin erityisen suureksi kasvaneen kumppanimäärän ja osallistujajoukon kanssa. Tämä toi uudenlaisia käytännön haasteita samalla kun ideat pulppuilivat ja rönsyilivät pitkin matkaa. Concerto Grossossa on yhtä aikaa valtavan monta eri kerrostumaa ja tasoa. Jokainen yksityiskohta täytyi olla mietittynä, siis kuviteltuna ja kirjattuna etukäteen, ja toisaalta tarvittiin aimo annos joustavuutta ja tilanteeseen heittäytymistä.
Kun sitten lastenkonsertti alkoi ja ensimmäinen pala loksahti kohdalleen, sitten toinen ja lopulta tapahtuma virtasi luontevasti vaiheesta toiseen, syntyi jonkinlainen euforiatila. Siinä oli olennaista lapsilta saatu energia ja yhteen hileen puhaltamisen kokemus. Huikeita hetkiä koettiin, kun yli 500 muusikkoa soitti yhdessä tai silloin, kun voimistelijat, sirkusväki ja tanssitaituri Steven Player liittyivät saumattomasti joukkoon. Myös FiBOn taiteelliset johtajat, heistä ensimmäinen ja nykyinen, päästettiin vauhtiin ja kuultiin kaikenlaista temppuilua näiltäkin soittotaitureilta. (Suomalaisen barokkiorkesterin perustaja Anssi Mattila ilmestyi Konserttisalin urkuparvelle toogaan kietoutuneena ja sähkökitaraa soittaen. Nykyinen johtaja Antti Tikkanen ja hänen vaimonsa Minna Pensola puolestaan soittivat yhdellä viululla Mendelssohnin viulukonserttoa! Toim. huom.)
Kappalevalinnoista ja stemmajaoista vastasivat Minski eli viulisti Minna Kangas sekä cembalisti Annamari Pölhö. Anni Elonen toimi lastenkonsertin suunnittelijana, juontamisessa häntä avusti Hanna Haapamäki. Mari Kortelainen huolehti eri ikäisille sopivien stemmojen kirjoittamisesta ja pienten liidaamisesta selkein merkein. Sellisti Louna Hosia luotsasi bassopuolta. Aino Jalkanen organisoi tuotantoasioita, joihin kuului mm. puolen tuhannen t-paidan tilaamisruljanssi nimilistoineen. Kiitoksia ansaitsevat myös ties kuinka moni opettaja, rehtori, yhteyshenkilö ja tukihenkilö – sekä lapset. Ja kuinka suurta iloa tuottivatkaan rohkeat kokeilut tehdä yhteistyötä sirkus- ja urheiluväen kanssa. Jatkoa seuraa silläkin saralla, vaan vieläpä en kerro, mitä!
CONCERTO GROSSO II – Suuri Sirkus 22.11. 2014
Markkinahumua, iloista musikaalista temppuilua, sirkusta ja voimistelua. Maailman suurimmassa barokkiorkesterissa soitti 240 viulistia, 33 altistia, 76 sellistiä, 9 basistia, 33 nokkahuilistia, 32 huilistia, 59 kitaristia ja luutistia, 35 kosketinsoittajaa, 8 lyömäsoittajaa ja muita soittimia yhteensä 14. Kuorolaulajia oli 28 ja lisäksi mukana oli tanssija, noin 10 voimistelijaa ja sirkustemppuilijaa. Aulatapahtumassa esiintyi lapsia ja aikuisia, ammattilaisia ja harrastelijoita, ja soiton lisäksi mukana oli barokkitanssia, kasvomaalausta, kuvataidetta, sirkustemppuilua ja kulkue.
Konsertin kumppanilistat ja lisätiedot sekä sirkusaiheinen artikkeli löytyvät Suomalaisen barokkiorkesterin kotisivulta osoitteesta http://fibo.fi/konsertit/2014/concerto-grosso-suuri-sirkus/
Kuvia tapahtumasta löydät Suomalaisen barokkiorkesterin Facebook-kanavalta.
Laura Kajander
Kirjoittaja on barokkialttoviulisti ja Suomalaisen barokkiorkesterin toiminnanjohtaja, joka toimii Concerto Grosso -tapahtuman tuottajana.