Tästä blogista löytyy poimintoja alkuvuoden 2024 menneistä ja tulevista konserteista sekä kurkistus muutaman muunkin liiton ja yhdistyksen tapahtumakalenterien tarjontaan.
Festivaaleja ja oopperoita
Torstaina 8.2. alkanutta Aurore – Helsingin Renessanssijuhlia (8.–11.2.) on moni ehtinyt varmasti jo odottaa. Tämän vuoden esiintyjinä ovat Amor Céu, luutisti Mikko Ikäheimo, Ensemble Nylandian muusikot ja sopraano Johanna Isokoski, Ars Antiqua Riga, I Dodici, Ensemble Nylandian renessanssiyhtye ja renessanssivaskiyhtye Schola Buccina Basiliensis. Ohjelmassa on niin keskiaikaista rakkausrunoutta (Sisko, riennä kanssani rantaan!) kuin Pietari Brahen opiskeluvuosien lempimusiikkia 1600-luvulta (Pietari Brahen luuttukirja). Festivaalille saapuva latvialainen Ars Antiqua Riga -yhtye tulkitsee konsertissaan Musica Rigensis Riian katedraalissa 1300–1500-luvuilla soitettuja sävellyksiä. Auroren päättää Claudio Monteverdin Mariavesper, esittäjinä I Dodici, Ensemble Nylandian renessanssiyhtye ja Schola Buccina Basiliensis George Parrisin johdolla.
Oulun Vanha Musiikki -festivaalin (9.–11.2.) teemoina ovat ystävyys, rakkaus ja hyvinvointi ja ohjelmassa ranskalaista musiikkia. Esiintyjiksi saapuvat Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot (FiBO Players), Barokkiyhtye Fides, barokkialttoviulisti Liisa Tamminen, sopraano Virve Karén, barokkiviulisti Laura Kangas, gambisti Johanna Kilpijärvi ja cembalisti Laura Röntynen. Barokki-iltamissa kuullaan Oulun seudun barokkimuusikoita, ja festivaalin päätöskonsertissa Entre amis – Ystävien kesken Oulun barokkiorkesteri ja Suomalaisen barokkiorkesterin soittajat musisoivat yhdessä.
Tammikuussa ehti olla Sibafest, jonka ohjelmaan sisältyi myös vanhan musiikin konsertteja, luentoja ja groundipaja.
Sibelius-Akatemian opiskelijoita voi kuulla kuitenkin jo Ritarihuoneella 10.2., jolloin esitetään Purcellin King Arthur -ooppera. Aivan helmikuun alussa Alminsalissa toteutettiin puolestaan oopperaharvinaisuus, Francesca Caccinin Alcinan saari Arkkityypit-kollektiivin ja Helsingin barokkiorkesterin yhteistyönä.
Kevään konserttisarjoja
Tampereen vanhan musiikin ystävät ry:n tuottama Café Barock Tampere viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhliaan ja sen kunniaksi on alkanut yhteistyö tamperelaisen Museo Milavidan kanssa. Café Barock Tampere -sarjassa konsertoivat mm. Cantus Alaudae -yhtye (14.2.), Minna Nyberg ja Essi Iso-Oja (23.3.) sekä Uli Kontu-Korhonen ja Janek Öller (21.4.). Kevätkausi päättyy 4.5. Carlo G – Pandoran lipas -konserttiin.
Helsingissä Café Barock -konsertit jatkuvat 25.2., jolloin soittaa Nuovi Venti -duo, ja maaliskuun 24. päivä esitetään F. Couperinin Leçons de ténèbres.
Pitäjänmäen kyläkirkon kamarimusiikkikonserttisarjassa mukana ovat mm. Aapo Häkkinen (11.2.), Gaia-kvartetti (3.3.) ja pääsiäispäivän Scarlatti-konsertissa (1.4.) Aapo Häkkisen lisäksi Elina Mustonen, Matias Häkkinen ja Anna-Maaria Oramo.
Vaasa Baroquen kevätkauden konserttien aiheina ovat Musica Baltica e Mediterranea (9.3.), Bach Meets Piazzolla (13.4.) ja Barokkimusiikkia kuusta (14.4.)
Markku Luolajan-Mikkolan Retrospect & Futurospect -sarjassa on kevään aikana Bachia (13.2. ja 19.3.), uutta musiikkia vanhoille soittimille (23.4.) sekä ranskalaista barokkia sähkögamballe (21.5.).
Lisäksi Suomalaisen barokkiorkesterin kevätkauden repertuaari ulottuu jouhikkoimprovisaatioista Sibeliuksen viulukonserttoon, ja Helsingin barokkiorkesterin konserttisarjasta löytyy mm. Piae Cantionesta, Bachia sekä Baltian ja Välimeren musiikkia.
Sibelius-Akatemian Barokkitorstait- ja -perjantait jatkuvat koko kevään, ja niiden ajankohdat voi katsoa myös Svamulin tapahtumakalenterista. Eri oppilaitosten opiskelijoita konsertoi lisäksi Vanhan musiikin uudet toivot -konserttisarjassa Rikhardinkadun kirjastossa.
Loppiaisen konsertit
Svamulin tapahtumakalenterin perusteella loppiainen on yksi vuoden suosituimmista (vanhan musiikin) konserttipäivistä; kalenteriin oli ilmoitettu kuusi konserttia loppiaisaatto mukaan lukien. Pääkaupunkiseudulla esiintyivät vokaaliyhtye Uoma, Cappella Tibia, Kamarikuoro Utopia, Oulussa esitettiin Jouluoratorio ja Savonlinnassa konsertoitiin Café Barock -sarjassa.
Yksi loppiaisen konserteista oli Kuninkaantien muusikoiden Alessandro Striggion Missa 40/60 -esitys. Kuninkaantien muusikoita johti Striggion 60-äänisen messun nuottikäsikirjoituksen vuonna 1978 löytänyt Dominique Visse. Orkesterin soitinvalikoimaan voi tutustua Ylen uutisesta. Loppuunmyytyyn Turun tuomiokirkkoon oli saapunut myös Habsburg-suvun edustaja, arkkiherttuatar Sophia von Habsburg-Lothringen; todennäköisesti historiallisista syistä, sillä konsertin yksi kappaleista, Striggion 40-ääninen motetti esitettiin Habsburgien hääjuhlallisuuksissa Münchenissä vuonna 1568. Kuninkaantien muusikot konsertoivat seuraavaksi Euroopan vanhan musiikin päivänä 21.3. sekä 27.3. ja 29.3., jolloin luvassa on Johann Steuerleinin Johannes-passio.
Emma-ehdokkuudet, kantaesitys ja Sulasolin tapahtumakalenteri
Tänä vuonna Emma-palkintoehdokkaina on myös vanhan musiikin piiristä tuttuja nimiä: vuoden Klassinen -kategoriassa ehdokkaina ovat Helsingin Barokkiorkesterin Crusell-levytys sekä Kreeta-Maria Kentalan ja Joonas Ahosen Beethoven-levytys – Vuoden Etno -kategoriassa taas Ensemble Gamut!:n Re-albumi. Emma-palkinnot jaetaan 17.2.
Eri genreistä löytyvät Emma-ehdokkaat antavat aiheen kurkistaa muiden liittojen ja yhdistysten ylläpitämiin tapahtumakalentereihin. Kansanmusiikki- ja tanssitapahtumia kokoavasta KamuKannasta tai Jazzliiton kalenterista ei nopealla vilkaisulla tule vastaan tähän listaan soveltuvia konsertteja.
Sen sijaan Suomen säveltäjät ry:n tapahtumakalenterista selviää, että cembalisti-säveltäjä Ere Lievosen urkusävellys Arctic Nocturnes kantaesitetään Musiikkitalon uusilla uruilla 12.2. Sävellys on palkittu kansainvälisessä Kaija Saariaho -urkusävellyskilpailussa.
Sulasolin tapahtumakalenterista puolestaan löytyy Matteus-passion Sing along -tilaisuus 11.2. sekä myöhemmin keväällä espoolaisen naiskuoro Kuplivan Rosa Mystica -konsertti, joka pitää sisällään naisten säveltämää musiikkia keskiajalta barokkiin.
Jos ei edelleenkään tiedä, minne mennä esimerkiksi tulevana viikonloppuna, niin yksi vaihtoehto on RSO:n Barokkia vapaapäivään -konsertti 10.2., kapellimestarina Matthew Halls, jonka tausta on myös vanhassa musiikissa.
Kuva: Musiikkitalon säätiö, Sakari Röyskö.
***
Konsertteja voi ilmoittaa Svamulin tapahtumakalenteriin lähettämällä tiedot tai linkin sähköpostitse osoitteeseen paatoimittaja@svamuli.fi tai jakamalla tapahtuman Svamulin Facebook-keskusteluryhmässä.