Konserttikuulumisia: Festivaalivuosi 2022

Haluatko miljonääriksi -visailu voisi olla hyvä paikka selvittää satunnaisen suomalaisen tietämystä vanhan musiikin festivaalien määrästä. Mikäli kilpailija seuraisi vain Helsingin Sanomien kulttuurisivuja, saattaisi tämä elää siinä harhaluulossa, että Suomessa on vain muutama vanhan musiikin festivaali ja että niilläkin soittaa lähinnä ulkomaisia orkestereita. Esimerkiksi tänä kesänä Helsingin Sanomien kulttuuriuutiskynnys ylittyi kahdesti, kun musiikkiarvioissa huomioitiin BRQ Vantaan orkesterivieraana ollut flaamilainen Il Gardellino -orkesteri (HS 15.8.2022) ja Les Lumières -kulttuurifestivaalilla soittanut ranskalainen Concerto Soave (HS 21.6.2022). Valveutunut kisailija olisi ehkä huomannut Helsingin Sanomien syksyn kulttuuritärpeistä tiedon lokakuussa järjestettävästä Helsinki Early Music Festivalista (HS 6.9.2022). Mutta vastatakseen kysymykseen ”Kuinka monta vanhan musiikin festivaalia Suomessa on: A) 3, B) 5, C), yli 10 D) yli 20?” saattaisi kuvitteellinen kilpailija tarttua nyt oljenkorteen – tai kilauttaa Svamuliin.

Käsitystä festivaalien määrästä voikin olla vaikea muodostaa, koska samaan aikaan kun vanhan musiikin festivaalien määrä on lisääntynyt, niiden näkyvyys lehdistössä on vuosien saatossa vähentynyt. Muutosta kuvastaa hyvin se, että vielä 1990–2000-lukujen taitteessa Helsingin Sanomissa saatettiin arvioida lähes jokainen Vantaan barokkiviikkojen konsertti, nykyisin keskimäärin yksi. Konserttiarvioiden katoaminen kulttuurisivuilta ei ole täysin merkityksetön sivuseikka siinä mielessä, että musiikkikritiikit ovat välittäneet ja tallentaneet vuosikymmenten ajan kulttuurista paljon sellaista tietoa, mitä muualta on vaikea myöhemmin löytää. Ja jos kuva musiikkielämän monimuotoisuudesta ei kovin helposti välity edes oman ajan yleisölle, niin voikin miettiä, miten 2020-luvun pirstaloitunutta musiikkielämää tulkitaan ajallisen etäisyyden päästä – ja mistä. 

Mutta näitä on turha murehtia, koska onneksi valtakunnallisen näkyvyyden sijaan paikallisuus on monen festivaalin keskiössä tänäkin vuonna. Jo perustamisidea on saattanut versoa suhteesta koti- tai lomapaikkaan, kuten esimerkiksi Markus Kuikan perustaman BarokkiKuopion kohdalla – nykyisin tätä luotsaavat Matias Häkkinen ja Ensemble Nylandia. Uusimman festivaalitulokkaan, Christina Baroquen ideoineen Kajsa Dahlbäckin sukujuuria on taas Kristiinankaupungissa. Paraisilla pidettävä Barokin Labyrinteissä sai alkunsa ajatuksesta järjestää konsertti paikallisessa Furuvikin kartanossa, jonka labyrinttipuutarhasta festivaali nappasi nimensä. Myös paikallisilla yhdistyksillä on omia festivaaleja, kuten Turun Vanhalla musiikilla AboAstra ja Espoon barokilla Espoon barokkipäivät

Kartalle sijoitettuna vanhan musiikin festivaalit näyttävät levittäytyvän ilahduttavasti ympäri Suomen. Kyse ei ole niinkään suunnitelmallisen kulttuuripolitiikan tuloksesta, vaan paremminkin eri puolille kotiutuneiden muusikoiden – Ilmari Krohnin ilmausta käyttäen – uupumattomasta uurastuksesta paikallisen musiikkielämän hyväksi. Pohjoisesta löytyy Oulun vanha musiikki, idästä Imatran Vanhassa vara parempi, Seinäjoelta Vanhan musiikin tapahtuma ja Kajaanista Barokki Soi -festivaali, ja näiden takaa voi nostaa esiin muun muassa Johannes Vesterisen, Tea Polson ja Minna Tuhkalan. Lisäksi on useita festivaalin ja kurssin yhdistelmiä, kuten Ulvilan vanhan musiikin viikko, Sastamala Gregoriana ja Haapaveden Wanhan musiikin tapahtuma, Folkbarock tai Käläviä goes baroque -leiri lukuisine konsertteineen ja opetukseen painottuva Vanhan musiikin kesäkurssi. Ja luonnollisesti orkesteritkin ovat toteuttaneet omat festivaalinsa: Helsingin Barokkiorkesteri Janakkalan barokin ja Suomalainen barokkiorkesteri yhdessä Encanto Music -yhdistyksen kanssa Helsinki Early Music Festivalin. Festivaali on saattanut liittyä myös tietyn teeman ympärille, kuten valistukseen Les Lumières -kulttuuritapahtumassa, renessanssimusiikkiin Auroressa tai kosketinsoitinmusiikkiin The Nordic Historical Keybord -festivaalissa. 

Tämän luettelon lopputulos on lähemmäs 20 vanhan musiikin festivaalia vuoden 2022 aikana. Määrä ei ole ihan vähäinen verrattuna siihen tietoon, että vuonna 2021 Finland Festivals -ketjuun kuului kaiken kaikkiaan 81 festivaalia, BRQ Vantaa Festival ja Sastamala Gregoriana näiden joukossa. Vertailun vuoksi voi kuitenkin mainita, että jazz- ja folkmusiikin festivaaleja oli FF-ketjussa useita kymmeniä.   

Määrän sijaan keskeisempää ainakin kuulijan kannalta on laatu, ja kenties yhtenä osoituksena vanhan musiikin ja sen soittamisen laadusta voi pitää vanhan musiikin ja muusikoiden soluttautumista myös muille festivaaleille, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Syyskuussa VocalEspoon konsertissa kysytään Kuka oli Carlo G, kesällä Hailuodon musiikkipäivillä saattoi joutua keskelle barokkimessua eikä Turun saaristoonkaan paennut lomalainen voinut lepuuttaa korviaan vanhalta musiikilta, jos osui paikalle Nauvon kamarimusiikkipäivien tai Kemiönsaaren musiikkijuhlien aikaan. Ja tässä vain satunnainen otos. Toisaalta pelkästään katsomalla lukuisten festivaalien, barokkipäivien, erilaisten tapahtumien ja viikkojen ohjelmia avautuu myös rikas näkymä siihen, mitä kaikkea ”vanha musiikki” on tänä vuonna pitänyt sisällään – ja miten liukuvia rajat aikakausien, musiikinlajien ja taiteiden välillä ovat.

****

Festivaalikausi ei ole vielä ohitse! Tänä syksynä on mahdollista nauttia edelleen hyvästä (vanhasta) musiikista ja musisoinnista ainakin seuraavilla festivaaleilla:

Espoon barokkipäivillä 23.9.–25.9.2022

VocalEspoossa 24.9.–1.10.2022 

Helsinki Early Music Festivalilla 6.10.–16.10.2022 

Wanhan musiikin tapahtumassa, Syysfolkissa ja Folkbarockissa Haapavedellä 7.10.–9.10.2022

Barokin labyrinteissä Paraisilla 24.11.–27.11.2022

****

Syksyllä 2023 ilmestyvästä vanhan musiikin historiikista voi lukea tarkemmin vanhan musiikin festivaalien historiasta ja Svamulin aiemman ilmestyneestä blogista taas syksyn 2020 festivaalien tunnelmista ja tilanteesta. https://svamuli.fi/vanhan-musiikin-festivaalisyksy

_____________

Minna Hovi

Svamulin viestintäkoordinaattori

VUODEN 2022 FESTIVAALEJA

AboAstra, Turku 16.6.–19.6.2022

https://turunvanhamusiikki.fi/aboastra/

Aurore, Helsingin renessanssimusiikkijuhla, Helsinki 19.5.–22.5.2022

https://renessanssimusiikkijuhlat.fi

Barokin Labyrinteissä – i Barockens Labyrinter, Parainen 24.11.–27.11.2022

https://parbarock.fi/xiv-barokin-labyrinteissa/?lang=fi

BarokkiKuopio, Kuopio 20.7.–24.7.2022

https://www.barokkikuopio.com/

Barokki soi, Kajaani 19.8.–21.8.2022

https://www.barokkisoi.com/

BRQ Vantaa Festival, Vantaa 7.8.–17.8.2022

https://brq.fi/

Christina Baroque, Kristiinankaupunki 2.9.–4.9.2022

https://vaasabaroque.com/

Espoon barokkipäivät, Espoo 23.9.–25.9.2022

https://www.espoonbarokki.com/p/eb-sarja.html

Helsinki Early Music Festival, Helsinki 6.10.–16.10.2022

https://helsinkiearlymusicfestival.fi/

Janakkalan barokki, Janakkala 1.7.–3.7.2022

https://janakkalanbarokki.fi

Käläviä goes baroque, Kälviä 2.7.–8.7.2022

https://www.musiikkileiri.fi/barokkileiri/

Les Lumières – valistusajan kulttuurifestivaali, Helsinki 18.6.–20.6.2022

https://www.lumieres.fi/

The Nordic Historical Keyboard Festival, Kuopio 15.5.–2.6.2022

https://www.nordicclavichord.org/

Oulun vanha musiikki, Oulu 10.5.–14.5.2022 

https://www.oulunvanhamusiikki.fi/2022/uutinen/oulun-vanha-musiikki-festivaalia-vietetaan-poikkeuksellisesti-toukokuussa-2/

Sastamala Gregoriana, Sastamala 14.7.–21.7.2022

https://www.sastamalagregoriana.fi/

Seinäjoen VII vanhan musiikin tapahtuma, Seinäjoki 1.4–3.4.2022 

https://www.seinajoenseurakunta.fi/uutiset/-/news/99804175

Ulvilan vanhan musiikin viikko, Ulvila 3.8.–7.8.2022

https://www.ulvila.fi/palvelut-ja-asuminen/kulttuuripalvelut/ulvilan-vanhan-musiikin-viikko/

Vanhan musiikin kesäkurssi, Orivesi 23.7.–29.7.2022

http://www.cmah.org/Fin/summer_course.html

Wanhan musiikin tapahtuma, Syysfolk ja Folkbarock, Haapavesi 7.10.–9.10.2022 

https://www.haapavesifolk.com/syys-folk.html

Vanhassa vara parempi, Imatra 4.9.–6.9.2022

https://vanhassavaraparempi.fi/2022/