Espoon barokki syntyi vuonna 2015, kun samanhenkiset ja samoista asioista – eli vanhasta musiikista – pitävät ihmiset löysivät toisensa kotikaupungissaan. Ajatus omasta musiikillisesta yhteisöstä oli virinnyt muutaman barokkimuusikon mielessä jo jonkin aikaa, ja kun he päättivät lyödä voimansa yhteen, tuloksena oli Espoon barokki. Taustalla oli halu soittaa ja jakaa muille itseä liikuttavaa musiikkia ja tällä tavoin lisätä viihtyvyyttä kotikaupunkiin. Espoon barokki on ollut myös tapa vahvistaa juuria kotikaupunkiin.
Espoon barokki on onnistunut kokoamaan yhteen seudulla vaikuttavia vanhaan musiikkiin erikoistuneita muusikoita. Jäsenten joukossa on niin Tapiola Sinfoniettan muusikoita, espoolaisissa musiikkiopistoissa työskenteleviä pedagogeja, espoolaisia kirkkomuusikoita kuin seudulla vaikuttavia freelance-muusikoita. Espoon barokilla on oma ydinyhtye, joka konsertoi yhdistyksen tapahtumissa ja kutsuu riveihinsä vierailijoita.
Yhdistyksen yksi keskeisistä piirteistä on paikallisuus. Sen tärkeimpiä tavoitteita on helposti saavutettavan korkeatasoisen kulttuuritarjonnan lisääminen Espoon alueella. Organisaatio on pieni, mutta tehokas ja toistaiseksi sitä pyöritetään vapaaehtoisvoimin, mikä on lähentänyt etenkin toiminnan pyörittäjiä toisiinsa. Yhdistys tekee tiiviisti yhteistyötä esimerkiksi seurakuntien kanssa ja on ollut mukana myös espoolaisissa kaupunkitapahtumissa, kuten Espoo-päivä ja Kulturen vid ån. Kaksikielinen yhdistys palvelee sekä suomen- että ruotsinkielistä yleisöä.
Konsertteja tai muita esiintymisiä oli yhteensä 26 vuonna 2016. Konsertteja on pidetty kartanoissa, kahviloissa, kirkoissa ja kappeleissa ympäri Espoota sekä lähikunnissa, Vantaalla, Nurmijärvellä ja Kauniaisissa. Perinteisten konserttipaikkojen lisäksi Espoon barokkia on kuultu myös Espoon kaupunginkirjastoissa sekä Vanhan Albergan puutarhassa. Haussa on jatkuvasti uusia konserttipaikkoja, joihin tutustuminen avartaa kuvaa kotikaupungista.
Espoon barokki on lisännyt vanhan musiikin konserttitarjontaa sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Uskomme, että Espoossa on ollut tarve saada paikallisia vakituisia toimijoita vanhan musiikin konsertteihin ja mm. seurakuntien konserttitoimintaan. Yhteistyö muiden kulttuuritoimijoiden kanssa vaikuttaa positiivisesti paikalliseen yhteisöllisyyden tunteeseen.
Loistava esimerkki oli viime vuoden J.S. Bachin Johannespassio-projekti, jossa Espoon barokki yhteistyössä Vantaan Hämeenkylän seurakunnan, Espoon Leppävaaran seurakunnan sekä Nurmijärven seurakunnan kanssa toteutti kolmen Johannespassion konserttisarjan kussakin seurakunnassa. Jokainen konsertti oli loppuunmyyty ja vastaanotto oli todella positiivista ja lämmintä. On tärkeää tuoda asukkaiden lähelle myös pienimuotoisia musisointihetkiä. Espoolaisena (sekä esiintyjänä että yleisönä) on myös hauska joskus pysyä kotikulmilla Espoossa eikä matkustaa Helsingin puolelle. Aina ei tarvitse vetää jakkupukua päälle Espoossakaan, vaan musiikista voidaan nauttia rennosti omilla kotinurkilla.
Kirjoittajat ovat Espoon barokki ry:n hallituksen jäseniä:
Laura Vihreäpuu toimii cembalistina Espoon barokin lisäksi mm. Kuninkaantien muusikoissa ja useissa pienemmissä yhtyeissä. Laura nauttii myös opettamisesta, ja on esimerkiksi Espoon musiikkiopiston tuore cembalo-opettaja. Espoolainen Laura on ollut vuodesta 2012 lähtien.
Hanna Haapamäki, Espoon barokin huilisti. Hanna toimii laajasti vanhan musiikin kentällä niin nokkahuilistina kuin traversonsoittajanakin. Hän soittaa myös mm. Suomalaisessa barokkiorkesterissa, Bravade-nokkahuilukvartetissa sekä barokkiyhtye Baccanossa.
Anna Pohjola on espoolainen muusikko ja pedagogi. EB:n yhtyeiden lisäksi hän esiintyy muissakin kokoonpanoissa kuten Ensemble Nylandia ja Kuninkaantien muusikot. Freelance-työn ohella Anna valmistelee barokkiviulunsoiton maisterintutkintoa Sibelius-Akatemiassa. Hän soittaa myös alttoviulua sekä hieman gambaa.
Elina Mattila, Espoon barokin puheenjohtaja. Elina on esiintynyt barokkisellistinä Espoon barokin lisäksi mm. Suomalaisen barokkiorkesterin riveissä. Lisäksi hän on soittanut Wegelius Kammarstråkar -orkesterissa sen perustamisesta lähtien. Hän valmistelee musiikinteorian maisterintutkintoa Sibelius-Akatemiassa ja harrastaa cembalonsoittoa. Elinan sukua on asunut Espoossa aina barokin ajoista lähtien.