Sitä saa mitä tilaa – Ajatuksia Hämeenniemen Laura Maddalenasta

Kun otin yhteyttä Eero Hämeenniemeen ja tiedustelin, olisiko hän kiinnostunut kirjoittamaan ja säveltämään minulle solistisen musiikkidraaman, ei minulla ollut aavistustakaan siitä, millaiseen maailmaan olisin tempautumassa mukaan.

Eeron vastattua myöntävästi pyyntööni pyysin häntä ehdottamaan itselleen mieleistä aihetta. Venetsialaisten orpokotien (ospedalelejen) musikaalisten nuorten naisten kohtaloihin perustuva tarina tuntui heti oikealta ja kiehtovalta. Eeron perehtyneisyys aiheeseen avasi minulle myös täysin uusia näkö- ja kuulokulmia 1600- ja 1700-luvun venetsialaiseen musiikkielämään.

Olin onnekas myös siinä, että sain työryhmään mukaan ohjaajaksi Johanna Freundlichin ja visualistiksi Nina Mansikan, joiden kanssa edellisen kerran heittäydyimme Molièren maailmaan. Johannan kanssa olimme tutustuneet sitä ennen Shakespearen naisten parissa.

Vaikka sekä ”Her Infinite Variety – Shakespearen naiset sanoin ja sävelin” että ”JOUEZ! – Molièren matkassa” olivat täysin uudenlaisia produktioita (ensimmäisen työryhmässä mukana myös tutkija Nely Keinänen), materiaali oli jo olemassa. Meidän tehtävämme oli valita runsaudenpulasta puhuttelevimmat ja tarkoituksenmukaisimmat tekstit sekä musiikit, ja luoda niiden pohjalta toimiva dramaturgia ja sitä kautta uusi teos.

Tällä kertaa lähdettiin täysin puhtaalta pöydältä. Kysyin tehtävään juuri Eeroa, koska ajattelin, että olisi kiinnostavaa, jos sekä teksti että musiikki olisi peräisin samasta moneen suuntaan pulppuavasta lähteestä. Ymmärsin, että Eeroakin kiehtoi ajatus päästää yhdessä teoksessa valloilleen niin kirjailija- kuin säveltäjäminänsäkin. Oma tuleva kaksoisroolini muusikkona ja näyttelijänä antoi myös jännittävän tulokulman prosessiin saadessani seurata teoksen syntyvaiheita.

Niin Shakespeare- kuin Molière-esityksissä minulla oli mahdollisuus tuoda näyttämölle tusinan verran erilaisia roolihahmoja. Vaihtuvuus karaktereissä oli siis tiuhaa, ja kukin henkilö oli loihdittava todeksi muutamassa minuutissa. Sama koski esitysten musiikkiteoksia. Laura Maddalenassa on vain kolme varsinaista henkilöä. Näin ollen niin minulla kuin yleisölläkin on aikaa eläytyä Marian, Chiaran ja tämän päivän italialaisen cembalistin maailmaan huomattavasti pidemmäksi aikaa. Tämä luonnollisesti asettaa näytellijäntyöllisesti toisenlaisia haasteita.

Aiempiin produktioihin olin valinnut musiikkia Shakespearen ja Molièren aikalaissäveltäjiltä. Laura Maddalenassa musiikkia on Eeron ideoimana kolmenlaista. Ensinnäkin 1600- ja 1700-luvun italialaista, pääasiassa venetsialaista musiikkia, säveltäjäniminä Luigi Rossi, Barbara Strozzi, Francesco Cavalli, Baldassare Galuppi, Domenico Scarlatti ja Ferdinando Bertoni. Esityksen fiktiivisille hahmoille Eero on säveltänyt ”heidän tekemäänsä” musiikkia historiallisia ilmaisukeinoja kunnioittaen. Ja – last but not least – mukana on myös Eeron omaa musiikkia, joka tuo teokseen tämän päivän musiikillisen maailman.

On huikeaa ajatella, että olen osasyyllinen tämän hienon teoksen syntyyn. Olen suunnattoman iloinen ja kiitollinen, että Eero tarttui ehdotukseeni. Sain mitä tilasin, ja runsain mitoin enemmän. Toivon voivani tehdä oikeutta sekä Eeron työlle että näille historian hämäriin painuneille muusikkokollegoilleni. Jos esitys onnistuu herättämään kiinnostusta heidän tarinoitaan kohtaan ja siten osaltaan nostamaan esiin muita kohtalotovereita vuosisatojen kätköistä, olemme työryhmässä iloisia.

Ilman Teoston, Jenny ja Antti Wihurin rahaston ja Taiken tukea tämän teos ei olisi valmistunut ensi-iltaansa. Lämmin kiitos! Työryhmä haluaa myös kiittää BRQ Vantaa Festivalia sitkeästä myötämielisyydestä toteuttaa kantaesitys tänä syksynä poikkeuksellisen haasteellisista olosuhteista huolimatta.

Toiveeni on, että kun Laura Maddalenan ensimmäiset sanat ja sävelet 21.10. purkautuvat ilmoille Pyhän Laurin kappelissa, yleisöllä on mahdollisuus meidän tekijöiden lailla tempautua mukaan näiden kuvitteellisten, mutta meille jo niin todellisten, nuorten naisten (musiikilliseen) maailmaan.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Elina Mustonen

Kirjoittaja on cembalisti ja näyttelijä, jota kiinnostavat Homo sapiensin ohella myös muut eläinlajit. Valtio on myöntänyt Elina Mustoselle taiteilijaprofessorin arvonimen.

Laura Maddalena, kantaesitys 21.10. klo 17.30 sekä klo 20
Pyhän Laurin kappeli
Vapaa pääsy, ilmoittautuminen info@brq.fi 

Seuraavat esitykset:
Musiikkia linnassa -festivaali, Hämeen linnan Kuninkaansali 23.10. klo 19
Kuusamotalon Oulankasali 29.10. klo 19