Sanoista tekoihin Oulun seudulla

Oulun seudulla oli puhuttu 2000-luvun puolenvälin paikkeilla, että olisi hyvä koota alueella aktiivisesti toimivat vanhan musiikin ystävät, ammattilaiset ja harrastajat yhteisen yhdistyksen alle. Alueellahan oli jo vilkasta kuoro- ja yhtyetoimintaa jo olemassaolevien kunnallisten instituutioiden rinnalla. Muusikot kävivät sanoista tekoihin ja yhdistyksen perustamiskokous pidettiinkin 2009 Oulunsalotalolla allekirjoittaneen työhuoneessa. Mukana oli Oulun Tuomiokirkkoseurakunnan, Oulun konservatorion, Oulu Sinfonian sekä Oulunsalon silloisen Taidekoulun muusikkoja; esiintyviä opettajia, vanhaan musiikkiin hurahtaneita orkesterin soittajia sekä jo pitkään eri kuoroissa toimineita laulajia, niin johtajan kuin solistin rooleissa. Hallitus koottiin lähestulkoon kokonaan muusikoista, joskin ensimmäisellä puheenjohtajalla, Cappella pro Vocalessa laulavalla Kari Kanniaisella taisi kuitenkin siviilissä olla arkkitehdin työnkuva.

Polkaisimme pystyyn ensimmäisen festivaalin 2010 alkutalvesta ja se on järjestetty vuosittain, vaihtelevista suhdanteista huolimatta. Yhdistyksessä on onneksi niin paljon musiikkia rakastavia toimijoita, että hihat on kääritty soitto- ja laulutalkoisiin useamman kerran, jotta innokkaat kuulijat ja soittajat ovat saaneet festivaalinsa ja musiikkisalonkinsa. Musiikkisalonki on kolmen konsertin kokonaisuus loppukesästä, jossa on kuultu esityksiä pienyhtyeistä orkesterisäestyksellisiin solistikonserttoihin, a cappella -lauluyhtyeitä sekä periodisoittimia. Kaikki toiminta on perustunut paikalliseen osaamiseen, mutta mukaan jokaiselle festivaalille ja lähes kaikkiin musiikkisalonkeihin on kutsuttu vierailijoita mukaan musisoimaan yhdessä.

Oulunsalo Ensemble on ollut alusta asti mukana yhtenä residenssiorkesterina, soittaen alkuvuosina 2-3 konserttia per festivaali. Orkesterin toimintaperiaate on ns. mestari-kisälli-malli, joka mahdollistaa ammattilaisten ja opiskelijoiden hedelmällisen yhteistyön. Se on tarjonnut solistitehtäviä niin paikallisille kuin vieraileville taiteilijoille. Continuo-oppaanamme toimi vuosikaudet Miklós Spányi ennen muuttoaan Mannheimiin. Vierailevia taiteilijoita continuopuolella sekä solisteina ovat olleet Anna Oramo, Irina Zahharenkova sekä pitkään aikanaan Oulussa vaikuttanut Dora Petery. Oulunsalo Ensemblen vierailevana konserttimestarina festivaaleilla käynyt Georg Kallweit on liidannut myös erillisissä konserteissa yhdessä Suomalaisen barokkiorkesterin soittajien kanssa Oulunsalon orkesterioppilaita, kuten myös Antti Tikkanen. Oppilaat ovat saaneet sulautua ammattiorkesteriin yhteiskappaleissa. Festivaaleilla vierailleita kapellimestareita Suomen ulkopuolelta ovat Maurizio Colasanti Italiasta sekä Charles Barbier Ranskasta.

Uutena virkistävänä yhtyeenä festivaali 2014 esitteli Oulu Consortin Antto Vanhalan johdolla. Yhtye esitti erityisesti 1600-luvun teosharvinaisuuksia mitä mielenkiintoisimmilla tavoilla. Jokainen Consortin soittajista toimii tarpeen tullen myös solistitehtävissä.

Vakavasti harrastavia muusikoita on myöskin eksynyt joukkoomme. Tyrnäväläinen kitaristi rakensi itselleen luutun ja opetteli soittamaan sillä. Ja taitoa kertyi niin paljon, että olemme kuulleet häntä jo useissa yhdistyksen konserteissa. Tätä voisi kutsua todelliseksi kutsumukseksi.

Oulun seurakuntien yhteistyö niin tilojen kuin urkureiden ja kuoro-osaamisen puolesta on ollut tärkeä tekijä vanhan musiikin yhdistyksen toiminnan onnistumisen kannalta. Olen mielenkiinnolla seurannut kehitystä Oulussa ”junan tuomana” muusikkona. 1997 tullessani Ouluun aloitimme heti yhteistyön Tuomiokirkkoseurakunnan silloisen kanttorin ja kuoronjohtajan Markku Liukkosen, Sofia Magdalena -kuoron ja Miklós Spányin kanssa ja jatkoimme sitä saumattomasti Raimo Paason johdolla. Hänen kanssaan aloitimme myös Bachin passioiden esittämisen Tuomiokirkkoseurakunnan omana toimintana, ja mukana oli osaltaan samoja muusikkoja, jotka sittemmin innostuivat yhdistyksen perustamisesta. Nämä vaiheet osaltaan loivat pohjaa tulevalle toiminnalle ja otollista henkistä maaperää yhdistyksen perustamista ajatellen.

Aikaisemmin toimin Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin viulistina ja alttoviulistina seuraten Juha Kankaan oppeja, joista osan hän toi suoraan Wienistä Harnoncourtilta 1980-luvun alussa. Olin myös Lapin kamariorkesterin toisena konserttimestarina 1987-1991 erilaisten kapellimestarien johdolla, Anssi Mattila mukaan lukien. Liityin Andres Mustosen kokoamaan Suomalais-virolaiseen Barokkiorkesteriin 1989 soittaen siinä 13 vuotta, ja soittokavereina oli samoja henkilöitä jotka nykyään soittavat Fibon ja Hebon riveissä sekä Kreeta-Maria Kentalan johtamassa Barocco Borealessa. Sibelius-Akatemian kesäkursseilla imin itseeni Monica Huggetin barokkiviuluoppeja. Omien orkesterioppilaiden ja muiden oppilaitosten nuorisoa yhtyesoittoon kouluttaessani on ollut vahva tuntuma vanhan musiikin asioista perustuen omiin musiikillisiin kokemuksiini. Siksi tuntuikin luontevalta olla mukana perustamassa yhdistyksen toimintaa, jonka sääntöihin vahvistettiin, että koulutamme, konsertoimme ja levitämme eri tavoin tietoisuutta vanhan musiikin erilaisista esityskäytännöistä.

Kun tutustuin barokkiviulisti Dmitry Sinkovskyyn 2015, eräässä keskustelussamme hän otti tärkeän seikan esille. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tulkita, fraseerata, artikuloida. Kaikki lähtee musiikin sisällöstä. Koska alue jolla toimimme ei edusta valtavirtaa, meidän tulee tukea ja kannustaa toisiamme, muuten ala ei kehity hyvällä tavalla. Meidän tulee aina yhdistää voimamme; tällainen oli hänen ajatuksensa, ja olen sydämellisesti samaa mieltä. Tutustumisemme poiki Sinkovskyn solistivierailun festivaalillemme 2016 ja iloksemme hän tuli tänäkin vuonna, joten niin oululaisyleisö kuin me mukana soittaneet muusikot saimme mahtavasti uutta potkua ja intoa omaan musiikin tekemiseemme näillä lakeuksilla.

Yhdistyksen toiminnassa on pyörinyt aina talkooporukkaa mukavasti, vaikka täytyy antaa superkiitos soittajille, jotka musisoinnin ohessa ovat auttaneet käytännön järjestelyissä silloin kun eivät ole itse olleet soittovuorossa. Esimerkkinä vapaaehtoistyöstä yhdistyksen hyväksi: fagottisolisti, orkesterifagotisti, rahastonhoitaja, lipunmyyjä, autokuski, ruokahuolto ja leipuri voi yllättäen olla sama henkilö. Olisi hienoa luetella kaikki upeat paikalliset ja vierailevat muusikot, mutta sivustomme arkistosta löytyy lisää tietoa:  www.oulunvanhamusiikki.fi

Sinikka Ala-Leppilampi

Kirjoittaja on vanhaan musiikkiin erikoistunut viulisti ja alttoviulisti, joka toimii mm. Oulunsalo Ensemblen konserttimestarina, Hailuodon Musiikkipäivien taiteellisena johtajana sekä pedagogina Oulun konservatoriosssa. Hän oli Oulun Vanhan Musiikin puheenjohtaja vuosina 2013-2015 ja varapuheenjohtaja vuosina 2009-2013.