Koronakriisi on aiheuttanut paljon muutoksia myös opiskeluelämään, ja ratkaisut etäopetuksen, tenttien ja pääsykokeiden järjestämiseksi ovat olleet erilaisia. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian vanhan musiikin opiskelijoista osa siirsi tutkintokonserttinsa syksyyn, osa toteutti sen nauhoitettuna tai striimattuna. Barokkisellisti Tatu Ahola toteutti maisterikonserttinsa nauhoitteena. Julkaisemme blogissa hänen tutkintokonserttiaan varten kirjoittamansa johdantotekstin.
Tätä kirjoittaessani olen jo kuudetta viikkoa lapsuuteni ja nuoruuteni maisemissa Pohjois-Pohjanmaalla. Katsellessani ulos ikkunasta ja ihaillessani aurinkoista maalaisidylliä voi vallitsevan tilanteen onnistua unohtamaan hetkittäin. Kuten lähes kaikilla muillakin freelancer-muusikoilla myös omalla kohdallani kalenteri on tyhjentynyt melkein kokonaan kevään ja kesän osalta lukuun ottamatta muutamaa striimattavaa keikkaa ja studiosessiota. Globaalin pandemian vaikutusten seurauksena en myöskään soita maisterikonserttiani suunnitellusti R-talon pikkusalissa tiistaina 5.5., vaan entisen kotikaupunkini kirkossa noin viikkoa suunniteltua ajankohtaa aiemmin.
Tilanne on aiheuttanut omat haasteensa soitettavan ohjelmiston suhteen: alkuperäinen suunnitelma konsertin toisen puoliskon soittamisesta 5-kielisellä piccololla jouduttiin hylkäämään ja miettimiään muita vaihtoehtoja. Saimme kuitenkin mielestäni laadittua varsin onnistuneen ohjelmakokonaisuuden yhdessä opettajani Markku Luolajan-Mikkolan kanssa. Olimme käyneet suurimman osan soitettavista kappaleista aiemmin soittotunneilla läpi jossain vaiheessa opintojani, joten vain Domenico Gabriellin sonaatin kohdalla aloitimme työskentelyn aivan alusta.
Työskentelytavaksi etäopetuksessa muodostui hyvin nopeasti seuraavanlainen kaava: nauhoitin osan soitettavasta ohjelmistosta (mukana video & ääni) ja lähetin taltioinnit Markun katseltavaksi ja kuunneltavaksi. Tämän jälkeen analysoimme videopuhelun välityksellä tallenteita ja keskustelimme asioista, joihin voisi vielä kiinnittää tarkempaa huomiota. Kyseinen vaihtoehto lähiopetuksen korvikkeena tuntui varsinkin tässä vaiheessa opintoja erittäin onnistuneelta valinnalta. Tilanne, jossa viikoittain täytyi valmistaa osa ohjelmaa mahdollisimman valmiiseen muotoon nauhoitusta varten, auttoi kappaleiden harjoittelussa hyvänä motivaationa ja auttoi myös valmistamaan varsinaista tutkintoa varten, joka nauhoitettiin yhdellä otolla.
Edellä mainitulla metodilla on myös kääntöpuolensa. Omalla kohdallani huomasin kuuntelevani soittoani eri tavalla ja aloin jopa tarkoituksellisesti etsimään virheitä. Olen törmännyt ilmiöön aikaisemminkin. Edesmennyt maestro Nikolaus Harnoncourt puhui tästä aiheesta BBC:n haastattelussa vuonna 2012:
“For me, security and beauty are not compatible. When you seek beauty, you have to forget security, and you have to go to the rim of catastrophe.
There you find the beauty. If a musician makes a mistake, a crack, because he risks everything to get the most beautiful thing and he fails, then I thank him for this failure because it is only with this risk you can get the beauty, the real beauty.
The real beauty is not available at all. If you seek security, you should make another profession.”
Mikä oikeastaan on virhe ja mitä elävällä musiikilla halutaan välittää? Onko kyseessä virhe, jos muusikko poikkeaa tarkkaan harkituista dynamiikoista tai koristeluista hetkessä tapahtuvan intuitiivisen oivalluksen takia ja onnistuu välittämään aidon innostuksen esimerkiksi soinnin laadun kustannuksella? Tai onko ihmelapsen hyvällä kvaliteetilla ja intonaatiolla soitettu kappale ”oikeampi” versio kuin pitkälle edenneen harrastelijan tulkinta, jossa on aistittavissa eletty elämä ja kokemukset?
Kauneusihanteita on varmasti vähintäänkin yhtä paljon kuin myös keinoja sen tavoitteluun. Tämä vajaan tunnin kestävä konserttitaltiointi on yhden taiteilijan hetkessä tapahtuva tutkimusmatka kyseiseen aiheeseen. Kauneutta etsien, kierrellen, kaarrellen, lähestyen, hetkittäin ehkäpä myös saavuttaen.
Tatu Ahola
Haapavedellä huhtikuussa 2020
Tatu Aholan maisterikonsertti esitettiin osittain Ensemble Nylandian YouTube-kanavalla 20.5., kuuntele täältä!