Historialliset kosketinsoittimet valtaavat Kuopion

The Nordic Historical Keyboard Festival järjestettiin ensimmäisen kerran elokuussa 2012. Ajatus festivaalista syntyi Magnanon kansainvälisessä klavikordisymposiumissa, Italiassa, kun mietimme tuolloin Ruotsissa asuneen klaveristi Michael Tsalkan kanssa, että olisi hienoa järjestää klavikordiin liittyvä tapahtuma lähempänä kotia. Vajaan vuoden päästä Kuopiossa oli tarjolla kymmenen päivän paketti, yli kaksikymmentä konserttia, joissa pääosassa olivat historialliset klaveerit: klavikordi, cembalo, fortepiano, barokkiurut. Ovatpa virginaali ja spinettikin olleet estradilla. Pekka Vapaavuoren uraaurtavan työn ansiosta Kuopiossa on mittava kokoelma historiallisia klaveerisoittimia ja sen vuoksi kaupunkia pidettiin hyvänä vaihtoehtona festivaalin kotipaikaksi.

Tänä vuonna viidennen kerran järjestettävä festivaali houkuttelee Kuopioon esiintyjiä eri puolilta maailmaa, tämän vuoden kaukaisimman esiintyjät ovat klavikordivirtuoosi James Tibbles Uudesta-Seelannista sekä korealaissyntyinen Esther Yae Ji Kim Australiasta. Festivaalille saadaan myös yksi aikamme tunnetuimmista klavikordiguruista, Menno van Delft Hollannista. Muista klavikordisteista mainittakoon Ulrika Davidsson ja Marcia Hadjimarkos sekä ensimmäisen kansainvälisen klavikordikilpailun voittaja, yhdysvaltalainen Dalyn Cook. Jo alusta asti kansainväliseksi profiloitunutta festivaalia ovat uutisoineet mm. Early Music Journal ja Clavichord International sekä useat kansainväliset alan julkaisut.

Festivaalin tarkoituksena on tuoda historiallisia klaveerisoittimia suuremman yleisön kuultavaksi ja samalla tarjota foorumi, jolla niiden harrastajat ja ammattilaiset voivat kohdata. Tapahtuma ei ole vain vanhan musiikin festivaali, vaan olemme halunneet rakentaa siltaa historian ja nykypäivän välille sekä näyttää, että historialliset klaveerisoittimet ovat käyttökelpoisia myös nykymusiikkia esitettäessä ja samalla tehdä tuntemattomampaa vanhaa musiikkia tutuksi. Festivaalia varten sävellettyjä kantaesityksiä on tähän mennessä kertynyt yli kymmenen, joista mainittakoon kuopiolaisen Herbert Lindholmin Hefaistoksen uni klavikordille ja kanteleelle, Adam Al-Sawadin klavikordisävellys A Picture of Winter, meksikolaisen Leonardo Coralin Constelaciones fortepianolle sekä unkarilaisen Péter Tornyain Fantasia per (tre) tastiere klavikordille, spinetille ja sähköuruille.

Vuonna 2014 The Nordic Historical Keyboard Festival teki historiaa kun tapahtuman yhteydessä järjestettiin ensimmäinen kansainvälinen klavikordikilpailu, joka on tiettävästi ensimmäinen soittimen 700-vuotisessa historiassa. Finalisteja saapui Kuopioon kahdeksasta eri maasta. Festivaalin aikana järjestetyillä soittokursseilla on ollut osanottajia Meksikosta ja Kiinasta saakka.

Olemme panostaneet alusta asti monipuolisuuteen. Historiallisten klaveerien lisäksi kamarimusiikkikokoonpanoissa on kuultu mm. mandoliinia, nokkahuiluja, barokkiviulua, gambaa ja barokkitrumpettia. Olen halunnut viedä festivaalia yhä lisää oman soittimeni, eli klavikordin suuntaan, ja ainakin tänä vuonna muiden klaveerisoittimien käyttö on jäänyt vähemmälle. Sen sijaan olen halunnut lisätä tapahtumaan poikkitaiteellista tuulahdusta: tänä vuonna klavikordiin yhdistyy esityksissä tanssi, runo sekä maalaus. Samaa poikkitaiteellista linjaa seuraa Elina Mustosen näyttämöllinen teos Her Infinite Variety – Shakespearen naiset sanoin ja sävelin. Siinä kuullaan Shakespearen tekstejä yhdistettynä aikakauden musiikkiin virginaalilla soitettuna. Klavikordi taipuu festivaalilla myös kamarimusiikkisoittimeksi. Festivaalin päätöskonsertti Seitsemän veljestä – klavikordin mestarit estradilla koostuu yksinomaan duoista joko yhdellä tai kahdella klavikordilla ja lähes kaikki festivaalin klavikordistit ovat silloin lavalla.

Minulla on itselläni pianistitausta, mutta tutustuin jo opiskeluaikana cembaloon ja fortepianoon ja havaitsin, miten paljon niillä on annettavana varhaisempaa ohjelmistoa tulkittaessa. Päästessäni klavikordin ääreen menetin sydämeni sille. Tämä maailman hiljaisimmaksikin kutsuttu soitin on ilmaisuvoimaltaan ja ilmeikkyydeltään mitä rikkain ja sitä soittaessa minusta tuntui siltä, etten soittanut soitinta, vaan keskustelin toisen muusikon kanssa, jolta minulla oli paljon opittavaa. Eipä ihme, että sen sanotaan olleen esimerkiksi J.S. Bachin lempisoitin.

Festivaalin ajankohta on asettunut alkukesään, tänä vuonna se on 29.5.–10.6. Vaikka pääosa festivaalin konserteista onkin edelleen Kuopiossa, laajenee tapahtuma tänä vuonna myös Hämeenlinnaan ja Helsinkiin. Haluaisin tapahtuman olevan mahdollisimman monien saavutettavissa ja siksi ilmaiskonserttien määrä on suuri. Klavikordi on kevyt soitin, ja logistisesti konsertteja on helppo viedä yleisön keskuuteen. Musiikkielämysten lisäksi festivaali on vuosien mittaan esitellyt mielenkiintoisia konserttipaikkoja ja vieraillut Väärnin Pappilassa, Riuttalan talonpoikaismuseossa, useissa eri museoissa, kirkoissa ja kappeleissa. Tänä vuonna konserttipaikkoja on 17 ja niistä mainittakoon Hämeen linna, Kallion kirkon kappeli, Uspenskin katedraalin krypta sekä Kuopiossa Alahovin viinitila, VB-valokuvakeskus, Kuopion museo, Kuopion kaupungintalo ja Itä-Suomen aluehallintoviraston tunnelmallinen sali.

Anna Maria McElwain

Kirjoittaja on kuopiolainen klavikordisti ja The Nordic Historical Keyboard Festivalin taiteellinen johtaja.

www.nordicclavichord.org