Emma Kirkbyn mestarikurssilla pureuduttiin tekstiin

Tasan vuosi sitten Emma Kirkby konsertoi Suomessa ja piti samalla mestarikurssin, ja tällä viikolla hän saapui jälleen Sibelius-Akatemialle mestarikurssin merkeissä. Kirkby on barokinystävien perinteikäs suosikkisopraano ja monille kuuntelijoille ikoninen vanhan musiikin ääni, jonka tulkinnat etenkin englantilaisen musiikin ja Bachin parissa ovat luoneet vanhan musiikin ihanteita viimeisen parin vuosikymmenen aikana.

Keskiviikkona yleisö pääsi seuraamaan kurssin antia Musiikkitalon Camerata-salissa. Laulu- ja kirkkomusiikin opiskelijoiden (Erica Back, Milla Mäkinen, Juho Punkeri, Helianna Herkkola ja Tiia Saari) käsittelyssä oli englantilaista musiikkia sekä italialaista varhaisbarokkia. Runsas continuo-osasto käsitti cembalon (Matias Häkkinen) lisäksi myös sellon (Norah O’Leary ja Pieta Mattila), gamban (Maija Lampela) ja teorbin (Mikko Ikäheimo) taaten erilaisina yhdistelminä vaihtelevan pohjan laulajien tulkinnoille.

Kirkby kiitteli soittajien osallistumista ja totesi, että instrumenttien panos on ratkaiseva tällaisen musiikin kanssa työskennellessä. Vanhassa musiikissa laulajaa säestävien soitinten rooli korostuu, sillä mitään valmista partituuria, joka opetustilanteessa usein muuttuu ”taustanauhaksi”, ei ole: varsinkin continuosoitto on puhdasta improvisaatiota, joka elää ja muuttuu kaiken aikaa. Kirkby iloitsi improvisoivien muusikoiden energisestä inspiroivuudesta ja herkästä läsnäolosta. Laulajat muodostivat myös keskenään duo- ja triokokoonpanot, joten yhteismusisoinnin rooli oli kurssilla huomattava.

Ohjelmassa oli musiikkia mm. Henry Purcellilta, Barbara Strozzilta ja Benedetto Ferrarilta. Kirkby korosti kaiken aikaa tekstin merkitystä: musiikkiin saa soivuutta ja syvyyttä tervehdyttämällä ääntämystä, hyödyntämällä vokaaleita, ponnistamalla konsonanteilta ja antamalla sanoille aikaa – sekä tekemällä tunneanalyysiä. Yksikään tavu ei saa hukkua eikä sanojen merkitys unohtua. Hyvä tekstinkäsittely tuo sointiin fokuksen, joten sanoille tulee antaa tilaa syttyä esiin. Näin musiikki saadaan ulos ja eteenpäin yleisölle. Hyväntuulinen ja kannustava Kirkby myös muistutti, etteivät kuviot ole pelkkää koristelua, vaan täyttä linjaa, joka täytyy laulaa läpi kuin soittaisi jousella. ”Dig in!” hän toisti useaan kertaan.

Tällä viikolla vanhan musiikin tähtiä riittää Sibelius-Akatemialla jonoksi asti, kun tänään alkoi vanhan musiikin guru Andrew Parrottin mestarikurssi kuoronjohdon opiskelijoille. Kurssia pääsee seuraamaan huomenna klo 11-13 Musiikkitalon Camerata-salissa. Ohjelmassa on englantilaista renessanssimusiikkia ja instrumenttina toimii Sibelius-Akatemian Vokaaliyhtye.

Auli Särkiö

 

Kirjoittaja on helsinkiläinen musiikkitoimittaja, harrastajagambisti ja -laulaja sekä Svamulin verkkosivujen sisältövastaava.