Olen suomenruotsalainen sopraano ja toimin päätoimisesti barokkimusiikkiin erikoistuneena freelance-laulajana. Laulan eri yhtyeiden, orkestereiden ja kuorojen kanssa, mutta tunnusomaista työlleni on myös, että esiinnyn säännöllisesti dramatisoiduissa konserteissa. Kiinnostukseni näyttämölliseen työskentelyyn heräsi alkuvaiheessa opiskeluaikaani Ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Aloitin lausunnan opiskelut Eilakaija Sipon johdolla ja voitin 2005 ensimmäisen palkinnon ”Eino Leinon jalanjäljillä” -lausuntakilpailussa. Barokkimusiikin maailma avautui kun sain laulaa Edilian roolin Metropolian tuottamassa Händelin oopperassa Almira ja kävi ilmi, että ääneni on kuin luotu barokkilaululle. Ja tällä tiellä olen. Monivuotinen mentorini barokkilaulussa on asiantuntia Susanne Rydén. Laulan nykyisin sekä kotimaassa että ulkomailla. Viime vuosina minulla on ollut ilo laulaa hienojen kansainvälisten yhtyeiden kanssa kuten La Petite Bande, Collegium Vocale Gent ja Göteborg Baroque. Tämän lisäksi olen erikoistunut Suomessa harvoin nähtyyn taidelajiin barokin gestiikka. Olen myös valmistunut filosofian maisteriksi Åbo Akademista pääaineena musiikkitiede; koulutus josta minulla on ollut paljon hyötyä muusikon ammatissani.
Alusta alkaen minua kiehtoi tekstin keskeisyys barokin laulumusiikissa. Barokkilaulajan tehtävä oli ja on edelleenkin viedä kuulija sanan ja musiikin kautta emotionaaliselle matkalle. Nyt monta vuotta alalla toimineena minua yhä enemmän kiehtoo barokkimusiikin värikäs maailma. Barokkilaulajana minun on hallittava monipuolinen äänenkäyttö. Olen solisti ja samalla instrumentalisti. Käytän äänivärien laajaa rekisteriä. Olen muusikko ja tekstin tulkitsija. Olen laulaja mutta myös näyttelijä. Ja voidakseni tehdä kaiken tämän minun on hallittava vakaa ja hyvä laulutekniikka.
Intohimoni barokkimusiikkiin, lausuntaan ja dramatisoituihin konsertteihin vei minut 2013 opiskelemaan barokin gestiikkaa Belgiaan Sigrid T’Hooftin johdolla ja olen tänään ainoa tähän taidelajiin erikoistunut artisti Suomessa. Mitä on sitten barokkigestiikka? Taidelajissa on kyse näyttämöllisestä kehonkielestä, jota artistit käyttivät barokin aikakaudella. 1600-luvun alussa eleitä ja niiden oikeaa käyttöä pidettiin tärkeänä lisänä laulajien taitoihin. Laulajia kehotettiin parantamaan vokaalimusiikin ilmaisua käyttämällä eleitä, jotka yhdessä äänen ja musiikin kanssa paremmin korostivat tekstin sisältöä. Eleitä käytettiin oopperoissa ja muissa näyttämöllisissä teoksissa, toisin sanoen maallisia teoksissa, mutta ei kirkollisissa teoksissa muutamia pieniä eleitä lukuun ottamatta.
Alla joitakin perussääntöjä taidelajissa:
-
Laulajalla on kaunis ryhti, jossa paino lepää toisella jalalla.
- Kädet ja käsivarret muodostavat kaarevia linjoja, jotka osoittavat diagonaalisesti pois kehosta.
-
Laulajalla katsottiin olevan kaksi ääntä: ihmisääni (laulu) ja oikea käsi, joka elehti laulutekstin sisältöä. Oikea käsi johtaa eleitä ja vasen käsi voi vahvistaa ilmaisua tukemalla ja alleviivaamalla oikean käden eleitä.
-
Myönteisiä tunnetiloja esitetään kehon oikeaa puolta käyttäen ja kielteisiä kehon vasenta puolta käyttäen.
-
Eräs esittämisen perusperiaate on tarkkuuden, selkeyden ja arvokkuuden läsnäolo. Kauneus ja jalous ovat aina läsnä voimakkaitakin tunteita, kuten raivoa, epätoivoa ja surua esitettäessä.
-
Toinen perusperiaate on kontrastien käyttö. Toinen käsi on aina korkeammalla kuin toinen. Ele johtaa aina epäsymmetriseen loppuasentoon.
-
Erikoisasemassa ovat koomiset kohtaukset, joissa toimitaan tietoisesti sääntöjen vastaisesti.
Esiinnyn dramatisoiduissa konserteissa, jossa käytän joko modernia tai barokin elekieltä. Molemmat näyttämötaiteet kiinnostavat minua suuresti. Ensimmäisissä barokkigestiikkakonserteissani esitin aluksi vain vokaalimusiikkia eleiden kanssa, mutta nyt olen laajentanut taitojani ja konsertit sisältävät laulumusiikkia ja lausuttuja runoja eleiden kanssa sekä barokkitanssia. Tällä hetkellä työstän seuraavaa gestiikkakonserttiani jossa esitän vuoden 1750 jälkeistä musiikkia. Siitä tulee ensimmäinen gestiikkaohjaus jonka työstän itse. Tervetuloa tuleviin gestiikkakonsertteihin!
Minna Nyberg