Burleskimarian matkassa

Ave Virgo, Ave Vos on Neitsyt Marialle sävellettyä musiikkia, burleskitaidetta ja feminismiä yhdistävä näyttämöllinen konsertti sekä tutkielma naisesta taiteen kohteena ja tekijänä. Performanssi ja siihen liittyvä musiikkivideo ovat osa Koneen säätiön tuella tehtyä projektia, johon musiikin ja tanssin lisäksi kuuluu blogi. Siinä vierailevat kirjoittajat pohtivat naiseutta taiteen kentällä, yhteiskunnan historian vaikutusta Mariakuvaan ja Mariakuvan vaikutusta taiteen naiskuvaan sekä sen myötä ehkä omaan nais- ja minäkuvaamme.

Taiteen ja kulttuuriperinnön tuntema Neitsyt Maria on pitkään ollut esikuvana nuorten naisten kasvatuksessa, mutta siitä ei juuri puhuta, mistä on peräisin taiteen Marian esikuva. Neitsyt Maria kuvataan iättömänä, eteerisenä ja silmiinpistävän valkoisena hänen nasaretilaisuuteensa nähden. On hyvin selvää, millaisena Neitsyt Maria ja nainen ylipäätään on haluttu taiteessa nähdä. Me halusimme Burleski-Marian kautta tutkia, millaisena naista ei haluta nähdä taiteessa ja miksi. Mielikuvat Neitsyt Mariasta tulevat satoja vuosia vanhoista maalauksista, mutta millainen on nykytaiteen tuntema nainen ja voiko käsityksemme hänestä olla yhtä keinotekoinen kuin Neitsyt Maria -kuvamme?

Kun aloitimme projektia vuonna 2017, meillä itsellämme olivat päällimmäisenä mielessä tasa-arvon teemat. Ensiesityksiämme (syksyllä 2018) edeltäneissä ja seuranneissa keskusteluissa pyörittiin kuitenkin varsin tiiviisti Neitsyt Marian hahmon ympärillä. Neitsyt Marian rooli luterilaisessa kirkossa ja löyhästi luterilaisessa suomalaisessa kulttuuriympäristössä tuntuu varsin pieneltä, joten oli yllättävää, kuinka monilla oli jonkinlainen suhde ja paljonkin sanottavaa Neitsyt Mariasta sekä Burleski-Mariasta neitsytmaria-kuvaa vasten.

Projektimme sai ensiesityksensä Neitsyt Marian syntymäpäivänä 8.9. (2018) Teatteri Universumissa, joka entisenä kirkkona oli oiva paikka sakraaliburleskikonsertille. Olimme miettineet paljon sitä, ettemme halua esityksestä tulevan millään tavalla halventava tai halpa, vaikka haluammekin esitellä vaihtoehtoisia Maria-malleja. Koska esitys oli osa projektia, johon kuului tärkeänä osana keskustelu performanssin teemoista, pidimme kummankin esityksen jälkeen keskustelutuokiot, joissa saimme palautetta ja yleisökommentteja tuoreeltaan. Keskustelu olisi kumpanakin iltana jatkunut pidempäänkin mitä tilavarauksen puitteissa oli mahdollista, ja kummankin keskustelun ytimenä oli, että yleisö paitsi piti esityksestämme myös piti esitystämme tärkeänä keskustelunavauksena.

Tasa-arvokeskustelu on lopultakin saavuttamassa myös taidemusiikin ja muun klassisen taiteen maailman, mutta vaikka Neitsyt Marian aikaan verrattuna tasa-arvon toteutumisessa ollaan pitkällä, puhutaan edelleen naistaiteilijoista, naissäveltäjistä, naiskirjailijoista ja naisfilosofeista – naiset itsekin puhuvat. Mietimme ensimmäisten esitysten jälkeen, miten esityksen dynamiikka olisi muuttunut, jos lavalla olisi ollut miesoletettu. Kun feminismipitoisen performanssin esittäjät ovat kaikki naisoletettuja, se näyttää helposti kannanotolta, vaikkei ainakaan tässä tapauksessa sitä ollut. Jäimme miettimään, onko naismuusikko lavalla enemmän sukupuolensa edustaja kuin miesmuusikko? Onko hän joskus jopa enemmän sukupuolensa edustaja kuin muusikko?

Ave Virgo, Ave Vos -projekti on ollut monessakin mielessä ainutlaatuinen koko työryhmälle. On harvinaista, että samaa ohjelmaa päästään esittämään monta kertaa pitkällä aikavälillä, ja konserttien yhteys laajempaan kokonaisuuteen blogeineen ja yhteistyökumppaneineen on antanut tekemiselle hyvin erilaisen perspektiivin kuin tavanomainen keikkavalmistautuminen. Universumissa 2018 esitimme pidemmän väliajallisen ohjelman. Sen jälkeen olemme esittänee lyhyempää performanssiversiota Kuopion barokkifestareilla ja Vapaan taiteen tilassa kesällä 2019, sekä otteita ohjelmasta Tenho Restobarissa, Ateneumin UrbaNapa-festivaalilla 2018 ja Marianpäiväkinkereillä 2019, missä myös julkaistiin tammikuussa 2019 tekemämme musiikkivideo. Tuleva projektin päätöskonsertti on ensimmäinen, joka esitetään perinteisessä konserttisalissa, ja on kiinnostava nähdä, miltä Burleskimaria siellä näyttää ja kuulostaa. Maria-musiikkiin on myös hienoa tarttua uudestaan tauon jälkeen ja kuulla, miten keikkojen välillä soitettu muu ohjelmisto on vaikuttanut omaan ja toisten tekemiseen. Vallitsevissa ankeissa olosuhteissa on ollut erityisen lämmittävää palata tärkeäksi tulleen ohjelman pariin.

Feminismisävytteinen projektimme on saanut meidät itse kunkin kiinnostumaan enemmänkin barokin ja renessanssin ajan naistaiteilijoista, ja tämän projektin ja sen teemojen innoittamia konsertteja tullaan varmasti kuulemaan jatkossa. Pitkin projektia olemme työryhmän kanssa hehkuttaneet, miten antoisaa on ollut olla mukana tällä matkalla. Burleskin ”kaikki kehot ovat kauniita” -filosofian tuominen klassisen musiikin maailmana olisi terveellistä laajemminkin, ja meille työryhmänä se on antanut paljon. Klassisen musiikin opinnoissa meihin kaikkiin iskostettu virheen ja ruman äänen pelko vaikeuttaa tekemistä ja siitä nauttimista, ja annos burleskia onkin tehnyt meille niin hyvää, että haluaisin suositella sitä pakolliseksi jokaisen klasarimuusikon opintielle. Klassisen musiikin virtuoosikultissa ja taiteen Maria-esikuvassa on ainakin ajatusleikki-asteella paljon yhteistä, ja kylpy burleskin villissä, vapaassa ja kaikkea syleilevässä ajatusmaailmassa tekee molemmille äärimmäisen hyvää.

Työryhmän puolesta Kaisamaija Uljas

Ave Virgo, Ave Vos
Musiikkitalon Camerata-salissa 5.9.2020 klo 19,
liput 15/8 € täältä

Armi Von Vep, burleski
Milla Mäkinen ja Anna-Maija Oka, laulu
Sini Vahervuo, nokkahuilut
Maija Lampela ja Johanna Randvere, viola da gamba
Kaisamaija Uljas, teorbi, barokkikitara, idea ja kokonaisuus

Facebook: https://www.facebook.com/avevirgoavevos/
Projektin blogi sekä Koneen säätiön blogi