Blogi

”Haluan tukea kaikkea villiä”

Mikko Perkola on muusikko, jonka soitin sattuu olemaan gamba. Hän kertoo Svamulin blogissa työskentelystään ja ajatuksistaan. En ole koskaan oikein ollut vanhan musiikin muusikko. Ajauduin aikoinani pois alttoviulusta ja Sibelius-Akatemiasta, koska henkilökohtaisella tasolla opiskelu akateemisessa maailmassa oli mahdotonta. Olin käytännössä soittamatta kolme vuotta. Gamba tuli matkaan mukaan ja on jollain ihmeen tavalla pysynyt mukana 20… Lue lisää ”Haluan tukea kaikkea villiä”

Barockens talande gester

Jag är en finlandssvensk sopran som jobbar på heltid som freelance sångerska med specialisering på barockmusik. Jag uppträder som solist med olika ensembler, orkestrar och körer, men kännetecknande för mitt konstnärskap är att jag även regelbundet medverkar i dramatiserade konserter. Intresset för sceniskt arbete började tidigt under studietiden på Yrkeshögskolan Metropolia då jag började studera recitation… Lue lisää Barockens talande gester

Eleet puhuvat barokissa

Olen suomenruotsalainen sopraano ja toimin päätoimisesti barokkimusiikkiin erikoistuneena freelance-laulajana. Laulan eri yhtyeiden, orkestereiden ja kuorojen kanssa, mutta tunnusomaista työlleni on myös, että esiinnyn säännöllisesti dramatisoiduissa konserteissa. Kiinnostukseni näyttämölliseen työskentelyyn heräsi alkuvaiheessa opiskeluaikaani Ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Aloitin lausunnan opiskelut Eilakaija Sipon johdolla ja voitin 2005 ensimmäisen palkinnon ”Eino Leinon jalanjäljillä” -lausuntakilpailussa. Barokkimusiikin maailma avautui kun sain laulaa… Lue lisää Eleet puhuvat barokissa

Sävellyskilpailu luo siltaa vanhasta uuteen

Tässä toukokuussa seitsemättä kertaa Kuopiossa järjestettävä Nordic Historical Keyboard Festival perustettiin nimensä mukaisesti historiallisiin klaveerisoittimiin keskittyväksi festivaaliksi. Viime vuosina se on kaventunut klavikordiin erikoistuneeksi tapahtumaksi, johtuen omasta läheisestä suhteestani soittimeen. Vuonna 2014 järjestin festivaalin yhteydessä ensimmäisen kansainvälisen klavikordikilpailun, jonka finalisteja saapui Kuopioon kahdeksasta eri maasta. Kilpailu on tiettävästi ensimmäinen soittimen 700-vuotisessa historiassa. Tänä vuonna järjestetään… Lue lisää Sävellyskilpailu luo siltaa vanhasta uuteen

Barokin kehollisuus muuttuu tanssiksi

Uuden tanssin keskus Zodiakissa koetaan ensi viikolla nykytanssin ja varhaisbarokin kiinnostava kohtaaminen, kun Helsingin barokkiorkesteri laulusolisteineen saa mukaansa kolme tanssijaa ja Monteverdin Maria-vesper tulkitaan uuden tanssin viitekehyksessä. Koreografi Anna Mustonen ja cembalisti Marianna Henriksson kertovat yhteisteoksestaan, joka on jatkoa heidän esitykselleen Di anima et di corpo. Marianna Henriksson: Olemme olleet kiinnostuneita erityisesti 1600-luvun alkupuolen italialaisesta… Lue lisää Barokin kehollisuus muuttuu tanssiksi

Hildegard Bingeniläisen jalanjäljissä

Minulta on usein kysytty, mikä vanhassa musiikissa viehättää. Selityksiä olen pohtinut paljon itsekin, uskon että yksi syy voi löytyä viritysjärjestelmästä ja tämän kautta syntyvästä vahvasta resonanssista, joka aiheuttaa syvän kehollisen kokemuksen. Ehkä en ole valinnut sitä vaan se on valinnut minut. Matkani vanhan musiikin pariin juontaa jo melko kaukaa, tapasivathan omat vanhempani toisensa barokkiyhtyeessä 1970-luvun… Lue lisää Hildegard Bingeniläisen jalanjäljissä

Passioputken päässä näkyy pääsiäisaamun valo – erään viulistin pääsiäiskertomus

Viikko sitten se alkoi, henkilökohtainen passioputkeni. Se tarkoittaa päivittäin tuntikausien pultissa istumista eri kirkoissa passioiden äärellä. Tänä viikonloppuna Ensemble Nylandia, äskettäin Svamulin tunnustuspalkinnon saanut Orpheus’ Muses sekä huikea solistikaarti tuovat harvoin esitetyn Alessandro Stradellan Johannes Kastaja -oratorion Helsingin Olaus Petrin kirkkoon ja Vantaan Pyhän Laurin kirkkoon Matias Häkkisen johdolla. Kaikkien tuntema käsite ”Suomen Laulun Matteus-passio”… Lue lisää Passioputken päässä näkyy pääsiäisaamun valo – erään viulistin pääsiäiskertomus

Stradella valaisee passioperinnettä

Tänä viikonloppuna saa ensi-iltansa barokkioopperayhdistys Orpheus’ Musesin vuoden 2018 ensimmäinen produktio, Alessandro Stradellan Johannes Kastaja -aiheinen Oratorio di San Giovanni Battista (1675). Miksi juuri tämä oratorio? Ensinnäkin teos on mitä miellyttävintä laulettavaa, ja siksi myös mukavaa kuunneltavaa. Stradella oli itse ansioitunut laulaja, joten hänen tapansa säveltää ihmisäänelle on erittäin luonteva. Stradellan varhaisbarokkinen tyyli on kiinnostavalla… Lue lisää Stradella valaisee passioperinnettä

Vuoden vanhan musiikin teko 2017 -tunnustus Orpheus’ Muses -barokkioopperayhdistykselle

Suomen vanhan musiikin liitto on myöntänyt Vuoden vanhan musiikin teko 2017 -tunnustuksen Orpheus’ Muses -barokkioopperayhdistykselle, joka on perustettu vuonna 2016. Voittaja julkistettiin tänään 21.3., eurooppalaisena vanhan musiikin päivänä, Rikhardinkadun kirjastossa Café Barockin järjestämän konsertin yhteydessä, ja tunnustusta olivat vastaanottamassa Orpheus’ Musesin Meri Metsomäki ja David Hackston. Puheessaan he kiittivät työryhmänsä jäseniä, yhteistyökumppaneitaan ja yleisöä sekä… Lue lisää Vuoden vanhan musiikin teko 2017 -tunnustus Orpheus’ Muses -barokkioopperayhdistykselle

Mitä on vanha musiikki?

”Vanha musiikki” on harvinaisen epämääräinen nimike. Se kuvastaa aikakautta, soittotapaa, musiikkikulttuurin osaa. Mutta mitä se on? Suomen vanhan musiikin liitto haluaa kannustaa jäseniään pohtimaan tätä kysymystä. Miksi teemme ”vanhaksi musiikiksi” kutsuttua musiikkia? Mitä se tarkoittaa aikana, jona periodiliikkeen vallankumous on taittunut ja historiallisesti informoituneet soittotavat ovat sulautuneet osaksi valtavirtaa? Yksiselitteistä määritelmää tuskin löytyy koskaan, tärkeämpiä… Lue lisää Mitä on vanha musiikki?