Blogi

Birgitan hymnit kerrostuvat uutuusoopperassa

Jani Sivénin ooppera Pyhä Birgitta kantaesitetään 23.8. Naantalin kirkossa. Birgitta (1303–1373) oli ruotsalainen aatelisnainen, josta tuli hengellinen ja poliittinen vaikuttaja sekä birgittalaissääntökunnan perustaja. Naantaliin perustettiin vuonna 1438 birgittalaisluostari, johon Naantalin kirkko alun perin kuului. Säveltäjä kertoo, miten keskiaikainen musiikki käytäntöineen on vaikuttanut oopperan musiikkiin. Jo vuonna 2007 edellisen oopperani, keskiajalle sijoittuvan Abélard & Héloïsen aikaan… Lue lisää Birgitan hymnit kerrostuvat uutuusoopperassa

”Couperin on kuin ranskalaista teatteria”

Viikon päästä alkava BRQ Vantaa -festivaali tarjoaa musiikkia keskiajalta Mendelssohniin ja nykykuoromusiikista irlantilaiseen kansanmusiikkiin. Päätöskonsertissa juhlitaan tänä vuonna 350 vuotta täyttävää François Couperiniä. Ohjelmassa on Couperinin kahden idolinsa, Corellin ja Lullyn, ylistykseksi säveltämät Apoteoosit, joissa kuvataan italialais- ja ranskalaismaestrojen kohoamista Parnasso-vuorelle. Couperin kokikin elämäntehtäväkseen ranskalaisen ja italialaisen musiikin yhdistämisen. Viulisti Amandine Solanon, gambisti Markku Luolajan-Mikkolan ja… Lue lisää ”Couperin on kuin ranskalaista teatteria”

Soittimen historia on osa muusikkoutta

Kun otan käteeni modernin käyrätorven, asetun historialliseen jatkumoon, joka minun kohdallani tarkoittaa suomalaista käyrätorvikoulua, wieniläistä käyrätorvikoulua sekä opettajaani Radovan Vlatkovicia. Mutta kun puolestaan otan luonnontorven käteeni, vaikutteet tulevat ranskalaisesta ja böömiläisestä luonnontorvikoulukunnista. Kun soitan barokkitorvea, mielikuvani hakeutuvat Bachin aikaisiin trumpetin ja Corno di caccian soittajiin sekä metsästystorvimusiikkiin. Ero soittotuntumassa ja sointimielikuvassa torvien välillä on siis… Lue lisää Soittimen historia on osa muusikkoutta

Keskiajan musiikissa instrumentalistikin laulaa

Cembalisti Anna-Maaria Oramo on clavisimbalumin hankittuaan perehtynyt intensiivisesti keskiajan ja renessanssin musiikkiin. Kiinnostukseni ja rakkauteni keskiajan ja renessanssin musiikkiin on syntynyt jo aivan cembalistin taipaleeni alkuaikoina, kun imin itseeni vanhaa musiikkia ja kuuntelin kaiken mitä vain sain käsiini. Tuolloin, 1990-luvulla, sain kuulla lähinnä renessanssimusiikkia vokaaliensemblen esittämänä ja ajattelin vähän surullisena, että soittajana en pääse varsinaisesti… Lue lisää Keskiajan musiikissa instrumentalistikin laulaa

”Haluan tukea kaikkea villiä”

Mikko Perkola on muusikko, jonka soitin sattuu olemaan gamba. Hän kertoo Svamulin blogissa työskentelystään ja ajatuksistaan. En ole koskaan oikein ollut vanhan musiikin muusikko. Ajauduin aikoinani pois alttoviulusta ja Sibelius-Akatemiasta, koska henkilökohtaisella tasolla opiskelu akateemisessa maailmassa oli mahdotonta. Olin käytännössä soittamatta kolme vuotta. Gamba tuli matkaan mukaan ja on jollain ihmeen tavalla pysynyt mukana 20… Lue lisää ”Haluan tukea kaikkea villiä”

Barockens talande gester

Jag är en finlandssvensk sopran som jobbar på heltid som freelance sångerska med specialisering på barockmusik. Jag uppträder som solist med olika ensembler, orkestrar och körer, men kännetecknande för mitt konstnärskap är att jag även regelbundet medverkar i dramatiserade konserter. Intresset för sceniskt arbete började tidigt under studietiden på Yrkeshögskolan Metropolia då jag började studera recitation… Lue lisää Barockens talande gester

Eleet puhuvat barokissa

Olen suomenruotsalainen sopraano ja toimin päätoimisesti barokkimusiikkiin erikoistuneena freelance-laulajana. Laulan eri yhtyeiden, orkestereiden ja kuorojen kanssa, mutta tunnusomaista työlleni on myös, että esiinnyn säännöllisesti dramatisoiduissa konserteissa. Kiinnostukseni näyttämölliseen työskentelyyn heräsi alkuvaiheessa opiskeluaikaani Ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Aloitin lausunnan opiskelut Eilakaija Sipon johdolla ja voitin 2005 ensimmäisen palkinnon ”Eino Leinon jalanjäljillä” -lausuntakilpailussa. Barokkimusiikin maailma avautui kun sain laulaa… Lue lisää Eleet puhuvat barokissa

Sävellyskilpailu luo siltaa vanhasta uuteen

Tässä toukokuussa seitsemättä kertaa Kuopiossa järjestettävä Nordic Historical Keyboard Festival perustettiin nimensä mukaisesti historiallisiin klaveerisoittimiin keskittyväksi festivaaliksi. Viime vuosina se on kaventunut klavikordiin erikoistuneeksi tapahtumaksi, johtuen omasta läheisestä suhteestani soittimeen. Vuonna 2014 järjestin festivaalin yhteydessä ensimmäisen kansainvälisen klavikordikilpailun, jonka finalisteja saapui Kuopioon kahdeksasta eri maasta. Kilpailu on tiettävästi ensimmäinen soittimen 700-vuotisessa historiassa. Tänä vuonna järjestetään… Lue lisää Sävellyskilpailu luo siltaa vanhasta uuteen

Barokin kehollisuus muuttuu tanssiksi

Uuden tanssin keskus Zodiakissa koetaan ensi viikolla nykytanssin ja varhaisbarokin kiinnostava kohtaaminen, kun Helsingin barokkiorkesteri laulusolisteineen saa mukaansa kolme tanssijaa ja Monteverdin Maria-vesper tulkitaan uuden tanssin viitekehyksessä. Koreografi Anna Mustonen ja cembalisti Marianna Henriksson kertovat yhteisteoksestaan, joka on jatkoa heidän esitykselleen Di anima et di corpo. Marianna Henriksson: Olemme olleet kiinnostuneita erityisesti 1600-luvun alkupuolen italialaisesta… Lue lisää Barokin kehollisuus muuttuu tanssiksi

Hildegard Bingeniläisen jalanjäljissä

Minulta on usein kysytty, mikä vanhassa musiikissa viehättää. Selityksiä olen pohtinut paljon itsekin, uskon että yksi syy voi löytyä viritysjärjestelmästä ja tämän kautta syntyvästä vahvasta resonanssista, joka aiheuttaa syvän kehollisen kokemuksen. Ehkä en ole valinnut sitä vaan se on valinnut minut. Matkani vanhan musiikin pariin juontaa jo melko kaukaa, tapasivathan omat vanhempani toisensa barokkiyhtyeessä 1970-luvun… Lue lisää Hildegard Bingeniläisen jalanjäljissä